Annonce:
Annonce:
Velkommen til forummet på Andeby.dk

Snakkevornt sludrechatol og skribloman? Skriv, tast og skræp med dine venner på Andeby.dk!

Søg | Aktive indlæg

Brug for hjælp omkring ophavsret (copyrights) - Opdateret Options
clubpenguin
4. februar 2016 15:22:33 Anmeld

Tilbage til toppen
Jeg har fundet ud af det hele. Tak for hjælpen allesammen!

Kort sagt så har jeg brug for hjælp omkring ophavsret (copyrights på engelsk) af tekst og billeder.

Jeg ved, at det er strengt forbudt at kopire ting osv. Jeg har kigget rigtigt meget på det, og søgt om der var nogle steder jeg kunne skrive til, men dog uden held fandt jeg noget. Jeg ved ikke, hvor jeg skal skrive henne, så derfor tænkte jeg, at der måske var nogle herinde der vidste noget. Bare generelt eller hvor jeg kan skrive hen til.

Jeg de sidste dage tænkt mig at føre "alt" materiale fra Disney-Fan over på en rigtig blog, da det ville noget nemmere. Jeg er bare bange for, at jeg vil komme til at bryde nogle af de dér love-ting. Og jeg skal godt nok ikke have nogle bøder eller lignende Stanger Stanger Stanger Stanger Stanger Stanger

Generelt er det faktisk mere om billeder, men jeg kan godt bruge også om tekst. Jeg ved, at der er mange der kopire billeder og tekst for selv at bruge det, men de et for det meste engelske sider, jeg ser det på.

Jeg plejer som regelt altid at skrive, hvor henne jeg har fået min tekst og billeder fra. Gælder ophavsrettetn kun for egne billeder? Altså billeder der er taget med et kamera af en eller anden slags. Kan man tage billeder fra Google, som formenligt bare er taget/lavet?

Nogen der måske kan hjælpe? Usikker Usikker Usikker Usikker Usikker Usikker Usikker

Mine brugere:

clubpenguin
CP-K-I
Disney-Samling
Disney-Fan
Andebys_Detektiver
Operation_Aktivitet

Julie_And
4. februar 2016 17:54:33 Anmeld

Tilbage til toppen
Jeg tror det kommer meget an på hvem, der ejer billederne og hvad der er på dem.
Officielt skal man nok spørge om lov hver gang man bruger et billede, der ikke er ens eget.
Der er bare lige det at:
a) Hvis du skriver en blog om Disney og bruger Disneys billeder og dermed reklamerer for dem, kan jeg ikke forestille mig at de kunne finde på at give dig en bøde (nærmest det omvendte)
b) De finder nok aldrig ud af det. Hvor mange er der ikke der bruger billeder, der ikke er deres egne? Det er vist ca. alle hver dag.

Jeg kan ikke forestille mig, at du kan få bøder ved at bruge deres materiale, så længe du ikke tjener (mange) penge på deres ideer.

Jeg er ikke nogen ekspert, men jeg tror, at du sagtens kan lave din blog. :)

Med venlig hilsen Julie_And
Spoiler (klikk for å vise)

Stem på KAGE til dette valg for et aktivt og fredeligt andeby.dk.
clubpenguin
4. februar 2016 18:40:24 Anmeld

Tilbage til toppen
Jeg ville aldrig gøre det for at tjene penge, det ville blive lige som nu. Mit problem er, at jeg er nædt til at være 100 % før, at jeg kan starte bloggen op. Hvis det altså kommer til at blive sådan. Jeg ved, at på den danske Disney side, skriver de, at man ikke må kopire derinde fra. Det problem jeg har med billederne, er, at det kan jo være svært at vide omkring ophavsretten med dem. Billederne kan jo selv være taget et andet sted fra. Jeg ved godt, at billeder taget af en person med eget kamera af en slags ikke må kopires, men hvad med alle andre. Og hvordan kan man vide, hvilke billeder der er lovlige at bruge. Dem jeg bruger på bloggen nu, tager jeg bare fra Google lige meget hvad. Det er nok meget svært, og man skal nok snakke med en der ved meget om det. Men ellers tak! :)

Mine brugere:

clubpenguin
CP-K-I
Disney-Samling
Disney-Fan
Andebys_Detektiver
Operation_Aktivitet

Julie_And
4. februar 2016 19:24:59 Anmeld

Tilbage til toppen
Jeg tror det er et emne, som forudsager mange diskussioner. Hvad er lovligt, hvad er ikke? :)

Med venlig hilsen Julie_And

Stem på KAGE til dette valg for et aktivt og fredeligt andeby.dk.
clubpenguin
5. februar 2016 04:59:19 Anmeld

Tilbage til toppen
Tjjaaa, det kan du nok have ret i :P

Mine brugere:

clubpenguin
CP-K-I
Disney-Samling
Disney-Fan
Andebys_Detektiver
Operation_Aktivitet

rap_and_i_andeby.dk
5. februar 2016 13:50:43 Anmeld

Tilbage til toppen
Kommer an på, hvordan du bruger dem. Du kan ikke bare tage en artikel fra et andet sted og kopiere den. Men du må gerne bruge et par citater fra artiklen. Du må ikke bare tage et billede og bruge det. Men du må gerne photoshoppe det for at lave en parodi eller noget andet.
Dog vil jeg her sige, at du nok ikke skal bekymre dig for noget, lige meget hvad du kopierer - det er trods alt bare en blog på andeby.dk :)
Desuden tror jeg ikke, Disney har noget imod, at du låner billeder fra dem, som de bruger til marketing - så udbreder du jo bare deres marketing endnu mere :)

Der går rygter om, at jeg er et menneske...
Følg med i "The good, the bad and the ugly" (også kendt som skriv videre historien):
Episode 1 | Epsiode 2 | Episode 3 |Julekalenderen 2011 | Nytårshistorien 2011-2012
Læs også om politiet: http://www.andeby.dk/forum/default.aspx?g=posts&t=144225
clubpenguin
5. februar 2016 22:41:30 Anmeld

Tilbage til toppen
Næsten alle mine tekster kommer et sted fra, men jeg skriver aldrig af. Jeg omformulerer det altid med mine egne ord. Men det med billeder, så tænker jeg, hvis jeg skal bruge noget fra en anden hjemmeside. Må man egentligt vise et billede fra en video der er blevet kagt ud? Hvis nu der er et billede, som jeg gerne vil bruge, men billedet er lavet fra en anden, men personerne har måske fået det fra en anden også. Okay, det giver nok ikke så meget mening, jeg kan prøve på en anden måde. Hvis f.eks. jeg vil bruge et billede på min blog af en ting som f.eks. et videospil, men spillet er vist som billede på en hjemmeside. Kan man så godt tage det og bruge? Hvis dette ikke giver mening, så må jeg prøve på en anden måde :)

Mine brugere:

clubpenguin
CP-K-I
Disney-Samling
Disney-Fan
Andebys_Detektiver
Operation_Aktivitet

XXX_MLG_QUICKSCOPER_420_XXX
6. februar 2016 12:41:50 Anmeld

Tilbage til toppen
Ja, du må gerne bruge ting men, du skal sådan skrive hvem der originalt har lagt disse billeder ud. Og du må heller ikke tjene penge på det uden tilladelse fra ejeren :) Håber at det hjalp

KAGE ER DET BEDSTE!
IS! :D
rap_and_i_andeby.dk
6. februar 2016 15:43:06 Anmeld

Tilbage til toppen
clubpenguin wrote:
Næsten alle mine tekster kommer et sted fra, men jeg skriver aldrig af. Jeg omformulerer det altid med mine egne ord. Men det med billeder, så tænker jeg, hvis jeg skal bruge noget fra en anden hjemmeside. Må man egentligt vise et billede fra en video der er blevet kagt ud? Hvis nu der er et billede, som jeg gerne vil bruge, men billedet er lavet fra en anden, men personerne har måske fået det fra en anden også. Okay, det giver nok ikke så meget mening, jeg kan prøve på en anden måde. Hvis f.eks. jeg vil bruge et billede på min blog af en ting som f.eks. et videospil, men spillet er vist som billede på en hjemmeside. Kan man så godt tage det og bruge? Hvis dette ikke giver mening, så må jeg prøve på en anden måde :)
Mon ikke det går :)

Der går rygter om, at jeg er et menneske...
Følg med i "The good, the bad and the ugly" (også kendt som skriv videre historien):
Episode 1 | Epsiode 2 | Episode 3 |Julekalenderen 2011 | Nytårshistorien 2011-2012
Læs også om politiet: http://www.andeby.dk/forum/default.aspx?g=posts&t=144225
clubpenguin
6. februar 2016 17:04:37 Anmeld

Tilbage til toppen
XXX_MLG_QUICKSCOPER_420_XXX wrote:
Ja, du må gerne bruge ting men, du skal sådan skrive hvem der originalt har lagt disse billeder ud. Og du må heller ikke tjene penge på det uden tilladelse fra ejeren :) Håber at det hjalp

Altså jeg plejer jo altid, at skriver kilder i mine blogge, så andre ved hvor jeg får mine ting fra. Jeg ville heller aldrig tjene penge på det, det er overhovedet ikke meningen. Men hvis man bruger et billede, og man skriver hvor det kommer fra, må man så godt bare tage det? :P

Mine brugere:

clubpenguin
CP-K-I
Disney-Samling
Disney-Fan
Andebys_Detektiver
Operation_Aktivitet

Morten06
7. februar 2016 11:02:59 Anmeld

Tilbage til toppen
Ophavsret glæder både Videoer, Billeder, Tekst m.m
Ophavsret er forskelligt an på hvilken hjemmeside du skriver på
Altså feks twitch er det lovligt at spille copyright musik men det er det ikke på YouTube. MEN hvis man gør det på YouTube OG IKKE tjener penge på det er det lovligt

Kort fortalt Andeby.dk har ingen artikler om deres copyright ergo du må godt

clubpenguin
7. februar 2016 13:50:59 Anmeld

Tilbage til toppen
Morten06 wrote:
Ophavsret glæder både Videoer, Billeder, Tekst m.m
Ophavsret er forskelligt an på hvilken hjemmeside du skriver på
Altså feks twitch er det lovligt at spille copyright musik men det er det ikke på YouTube. MEN hvis man gør det på YouTube OG IKKE tjener penge på det er det lovligt

Kort fortalt Andeby.dk har ingen artikler om deres copyright ergo du må godt

Bortset fra at det ikke er en blog på Andeby.dk, men rigtig rigtig blog. Lige som så mange andre har. Altså en blog man selv starter op. Det her på Andeby.dk var bare tænkt som midlertidigt, jeg har ville starte en blog op for lang tids siden, men jeg har ikke rigtigt gjort det.

Mine brugere:

clubpenguin
CP-K-I
Disney-Samling
Disney-Fan
Andebys_Detektiver
Operation_Aktivitet

Maoise
16. februar 2016 17:29:21 Anmeld

Tilbage til toppen
så længe du ikke tjener penge på det, og ikke kopierer andres artikler, så tror jeg ikke du skal være bange for noget. Hvis du bruger fanart og lign. er det generel etiquette at spørge om lov først, og derefter kreditere kunstneren
clubpenguin
16. februar 2016 18:55:53 Anmeld

Tilbage til toppen
Tak, Maoise. Dog spørger jeg bare om lov først. Jeg har spurgt en del, så jeg skal egentligt ikke have hjælp mere. Men tak :D

Mine brugere:

clubpenguin
CP-K-I
Disney-Samling
Disney-Fan
Andebys_Detektiver
Operation_Aktivitet

Quick Reply Gem
Du skal være medlem og logget ind for at svare.

Hop til Forum
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum.
Du kan ikke svare på indlæg i dette forum.
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke ændre dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke lave afstemninger i dette forum.
Du kan ikke stemme i dette forum.

RSS

Annonce: