Annonce:
Annonce:
Velkommen til forummet på Andeby.dk

Snakkevornt sludrechatol og skribloman? Skriv, tast og skræp med dine venner på Andeby.dk!

Søg | Aktive indlæg

Tjen & Hør, nr. 121 | Taco Duck har overtatt | – NK jukset Options
Tralan
27. august 2016 17:37:36 Anmeld

Tilbage til toppen

18 000 ORD

Tjen & Hør, nr. 121
Milliardærenes klanavis – 27.08.2016. Uke 34, 6. årgang. Redaktør: Tralan. Journalist: GH12009 / G. (kalleanka.se). Tjen & Hør utkommer vanligvis hver fredag. Gratis abonnement.

Forrige utgave av Tjen & Hør ble utgitt 24. oktober 2015. Det er nesten et år siden. Forrige gang det gikk så lang tid mellom utgivelsene, var da Tjen & Hør ble lagt ned 23. august 2011, etter at det ikke hadde kommet noen utgivelse på et halvt år. Og, jeg må innrømme at jeg har fundert på om det ikke har gått denne veien nå også, at Tjen & Hør skulle bli lagt ned.

Da jeg har vært opptatt med andre ting, har jeg rett og slett ikke hatt tid til å skrive Tjen & Hør. Vi har heller ikke hatt overflod av journalister, så da har det vært vanskelig å få det til å gå rundt. Når man først har kommet ut av rutinen med å utgi en avis en gang hver uke, er det i tillegg vanskelig å komme inn igjen. Likevel kan det være ganske artig å skrive på avisen når man først har kommet i gang. Men det er det å komme i gang med arbeidet, som er det vanskelig.

Når neste utgave kommer tørr jeg ikke love noe om. Men denne uken er i alle fall utgave 121 utkommet. I denne utgaven har vi inkludert en rekke intervjuer med personer som sto sentralt i det politiske kaoset på donaldforum.no. Disse intervjuene har ikke vært publisert tidligere. Selv om det politiske kaoset nå er gammelt nytt, har jeg valgt å ta det med som et tilbakeblikk.

Vi ønsker deg god lesing!

Med beste hilsener
TJEN & HØR-REDAKSJONEN
v/redaktør Tralan

Innhold
» Nytt fra donaldforum.no
»» Nye turbulenser for dofo-forumet
»»» Reserveforaene
»»» Forumet oppe igjen
»»» Permanent nedleggelse
»» – Ny Kraft kom til makten på uærlig vis
»»» Har FRAM drevet med skittent spill?
»»» Reaksjoner og hva Beatles mener
»» – Småtinget ble hacket
»»» Kritikk og reaksjoner
»» Tilbakeblikk: 2015 – Politisk kaos
»»» Intervjuer om politikkaoset
»»» Spionasje mot partiet MAX
»»» Spionasje mot Ny Kraft
»» Valgseier til FRAM i vintervalget 2015-2016
» Informasjon om annonsering i Tjen & Hør
» Tjen & Hør søker journalister
» Abonner på Tjen & Hør!

Nyhetssammendrag for tidsperioden fra oktober 2015 til august 2016:

Spoiler (klikk for å vise)

NYTT FRA DONALDFORUM.NO
Nye turbulenser for dofo-forumet
Av: Tralan, redaktør

Til manges overraskelse valgte Veset brått å gi vekk Donaldforum til Taco Duck (også kalt Smash). Enkelte mener at dette er en forhastet beslutning og at Veset burde forhørt seg med medlemmene først, men Veset selv mener at det både er rett og rimelig at han selv skulle få bestemme hvem som skulle få overta, ettersom det var hans forum og han betalte for det. Mange har valgt å slutte eller stikke av, og det er nok ingen hemmelighet at dofo-samfunnet (som nå er 9 år gammelt) er i ferd med å gå i oppløsning.

I april 2016 kom forumledelsen med en aprilspøk: De hevdet at politikken på donaldforum.no skulle legges ned, og de hadde til og med fjernet politikkrommet. Det viste seg senere at dette var en aprilspøk. I slutten av juli 2016 kom imidlertid forumledelsen med en ny beskjed: Forumet skulle legges ned midlertidig og åpnes igjen en gang på høsten.

Veset: Mener at aktiviteten har vært dårlig

Den 28. juli 2016 skrev Veset følgende:

"Kjære medender!

Det har vært en veldig dårlig aktivitet den siste tiden og jeg må stenge forumet pga. mangel på penger denne måneden. Derfor forsvinner forumet etter helgen.

Dette er ikke en nedleggelse, men jeg tror det er en god idé for alle å få forumet på avstand og enten få motivasjonen tilbake eller å innse at det ikke er noe vi vil ha lenger. Jeg kommer til å starte opp forumet igjen utover høsten og vil gi dere beskjed via e-posten dere har registrert brukeren deres med og sosiale medier til de som følger forumet på Facebook.

Nå har dere noen dager på å forberede stengingen.

Trist hilsen
Veset"

Veset har slettet denne teksten fra forumet nå, men den er likevel tilgjengelig i blant annet G. sitt arkiv over forumposter fra donaldforum.no. Tjen & Hør har hentet teksten ovenfra derfra. Arkivet kan lastes ned her.

Det ble imidlertid ikke å gå slik Veset beskriver ovenfor. Allerede den 31. juli kunne Veset informere om følgende:

"Kjære medender!

Som dere fikk høre så vi oss nødt til å stenge forumet i August siden jeg ikke har penger igjen etter sommeren til å betale, men nå har det dukket opp en villig sponsor for denne måneden - Beatles! Så forumet vil forbli åpnet. Det eneste vi må belage oss på er kanskje et par dager stenging før pengene ankommer. Forumet vil være oppe senest Onsdag etter hva jeg kan tenke meg.

Woho :)"

Beatles: Sponset forumet for en måned

Det tok litt tid alt var klart og pengene var på plass, så Donaldforum var likevel stengt i noen dager. I mellomtiden ble det laget en drøss med reserveforum.

Reserveforaene

Da nyheten om at Donaldforum skulle legges ned midlertidig, brøt det ut diskusjoner om hvilket reserveforum som skulle brukes, hvem som skulle være administrator osv.

Disse reservaforaene ble laget:
1. http://dofoo.boards.net – laget av Yayo
2. reservedonaldforum.proboards.com/ – laget av The Fighter Andre
3. dofo.boards.net – laget av Frakken
4. fancyforum.byethost7.com/ – laget av Galaniitoluodda og Benboy
5. klanenereserveforum.esy.es – laget av G.
6. http://hjelpdofoernede.createaforum.com – laget av Amore

En undersøkelse gjort av BIH_Pride viser at Fancyforum er det mest likte forumet. I en annen undersøkelse er det derimot Yayo sitt forum som får flest stemmer, men ifølge RK4000 var det noen som jukset i denne undersøkelsen (dette ble ordnet opp i senere). Etter at Donaldforum gikk ned så er det likevel Amores forum som har hatt mest aktivitet, mens Yayo sitt forum er det som hadde flest medlemmer.

En undersøkelse gjort av Ku-melkeren viser i tillegg at flertallet ønsker at noen andre enn de som i dag sitter i crewet skal være administrator på det nye forumet.

Dofoo.boards.net (Yayo)

Beskrivelse: "Enkelt å bruke og allerede klart til bruk"

Reservedonaldforum.proboards.com (Andre)

Beskrivelse: "Jeg har laget et fora her, og har planer om å utvide den enda mer enn det den ser ut per dags dato. Har hatt en del slike fora, og er kjent med kontrollene."

Dofo.boards.net (Frakken)

Beskrivelse: "Forumet er allerede nesten klart for bruk, og tillater politikken til å ta over det meste av styringen på siden. Jeg ønsker at politikken skal velge hvem som skal styre og gjøre valg når det gjelder utviklingen av forumet. Dette skal foregå demokratisk, så vi unngår den type misnøye vi har hatt mellom administrasjon og medlemmer på Donaldforum. Forumet fungerer perfekt som en midlertidig løsning, når dette forumet mest sannsynlig kommer tilbake, og jeg ønsker at forumet skal tilrettelegge spesielt for at gjennom politikken kan alle få lov til å være med å gjøre valg når det gjelder administrasjon, events, regler, mm.

Jeg ønsker ikke å være administrator på dette forumet, fordi jeg mener jeg ikke er best egnet til det, men jeg mener at jeg er en av de best egnede til å bygge forumet fra starten til det er klart til å brukes. Når det kommer til mangler på forumet, er at jeg er en dårlig tegner (eller mindre habil enn slike som Williano og michelangelooo ), så forumikoner ønsker jeg å få hjelp til å lage av disse. Kanskje politikerne kan sette ned en komité som kan jobbe med designet på forumet (jeg har bare laget det sånn at det ikke skal se helt fælt ut). Ellers er det få mangler på forumet, og ingen av de påvirker i stor grad helhetsfølelsen av hvordan forumet er å bruke."

Fancyforum.byethost7.com (Galaniitoluodda og Benboy)

Beskrivelse: "FancyForum er et forum utviklet av meg og Utropstegn. Det skulle være et forum for ungdom men de færreste orker forum i 2016 og bruker heller Facebook, og derfor kan vi i stedet bruke det som en Dofo-erstatter. Forumet kjører på det egenutviklede systemet Galla Balla CMS. Skal muligens skrive om deler av det i tida framover, hvis forumet blir brukt, men det vil ikke gå utover brukeropplevelsen, i hvert fall ikke på en negativ måte. Atm er det få funksjoner, men det kommer flere etter hvert. Det som også er bra med at det er egenkodet er at jeg lett kan gjøre modifikasjoner og endre alt 100% etter hva folk ønsker.

Foreløpig skal jeg og Bendik være admin (men jeg er fortsatt den som bestemmer til syvende og sist) og så skal vi velge noen mods, og der skal brukerne få være med på å velge. Når vi i redaksjonen diskuterer saker vil både admins og mods ha like mye å si. Som sagt, forumet kan skuffe litt i starten grunnet få funksjoner, men dette kommer til å endres på etter hvert. Helt grunnleggende funksjoner kommer til å være plass fra starten av. Det blir politikk på siden tenker jeg, hvor mye de skal få styre er jeg mer usikker på. Det kan derimot åpnes for en god del styring fra politikkens side dersom det er ønskelig, men dette er noe vi må se på.

Akkurat nå er ikke forumet åpent for dere, men i kveld eller i morgen skal vi få på plass 2-3 betatestere som også kan komme med innspill til hva som bør endres på og fikses på forumet. Send PM til meg hvis du vil bli en betatester."

Klanenereserveforum.esy.es

Beskrivelse: "Klanreserveforumet er klansamarbeidets forum som jeg har utviklet, med hensikten at være et forum man kan gå til i tilfeller Donaldforum er nede, og i dette fall skal Donaldforum (tilfeldig) stenges.

Tanken med dette forumet, er å ha et forum som skal minne om det gamle, men samtidig ivareta det nye, og fortsette det gode samfunnet vi har bygget opp på DonaldForum.

I utgangspunktet var forumet ment å være kun et klanforum, men tanken nå videre er at forumet skal kunne bli benyttet til andre viktige elementer, slik som kultur, diskusjon og leker, slik at det blir et forum som er for alle.

Det finnes klanrom som man kan innad sin klan bruke for diskusjon og en side der man kan sende personlige meldinger til hverandre, samt de allmenne diskusjonsrommen og (selvfølgelig de grunnleggende sidene som til eksempel profilside).

Jeg og de andre klanlederne håper at dere vil vurdere å registrere dere på dette forumet, og se om dette er noe for dere!"

Hjelpdofoernede.createforum.com (Amore)

Beskrivelse: "Har drevet med et forum bare på gøy på fritiden, hvis det er ønske så kan jeg godt jobbe videre med det å forbedre det

Har bare derevet med det for gøy, så designet er ikke helt sånn ferdig (driver å tester det litt ut) men fikk lagt inn litt ulike kategorier osv. nå. tror det blir et veldig enkelt design på siden men tenker litt mer farger ikke bare grått som nå haha

Mobildesignet er ferdig"

Forumet oppe igjen

Forumet gikk ned 3. august. Da forumet den 9. august er oppe igjen, kommenterer Veset følgende:
– Da er endelig forumet oppe igjen! Takker til Beatles for sponsingen, og beklager samtidig forsinkelsen vi opplevde med å få forumet opp igjen. Jobber med å få tilbake annonser på siden for å unngå dette i fremtiden!

Permanent nedleggelse

Men så, den 20. august, kom det en ny beskjed fra Veset:

"Kjære medender!

Forumet har lidd en sakte død den siste tiden, og vi har nådd et punkt der jeg føler jeg kaster bort tid og penger på å fortsette å drive det. Jeg har derfor bestemt meg for å legge ned Donaldforum. Dette er en permanent nedleggelse så hvis dere vil holde liv i samfunnet bør vi finne et annet sted å være. Vi har en del alternative foraer som forskjellige folk her inne har laget, så vi burde bruke siste del av August på å bestemme oss for hvor det skal bli. Jeg vil absolutt ikke at samfunnet vårt skal forsvinne, selv om akkurat dette forumet legges ned. På tide å gi stafettpinnen videre!

Det har vært utrolig spennende, og jeg er veldig glad for at vi klarte å holde liv i restene av det som ble lagt ned på Donald.no. Tusen takk for alle minner jeg kommer til å bære med meg videre, og for alle vennskapene forumet har gitt meg. Takk til crewet som har jobbet så hardt og godt til tross for mye urettferdig kritikk til tider.

Forumet vil være aktivt til den 7 September."

Slik skulle det imidlertid ikke gå, denne gangen heller. Kort tid etter at Veset postet innlegget kommenterer Taco Duck at han kan overta. Veset bekrefter så at han er åpen for at noen kan ta over, men at de i så fall må være forberedt på å måte betale.

– Skal man drive dette forumet videre må man betale. Alternativet er å lage på en annen plattform men forums.net er den beste uten tvil når det kommer til forum etter mine erfaringer (prøvde mye forskjellig før jeg valgte denne). Man kan også lage sine egne mer eller mindre fra bunnen slik som Gala og G har gjort, men det kan jo føre til noe mer usikkerhet kvalitetsmessig og sikkerhetsmessig - men det virker som det også går an, skriver Veset.

Det virker imidlertid ikke som om folk tok Taco Duck sin kommentar så seriøst, så de fleste svarer med at det er trist at forumet skal legges ned. Etterhvert blir det klart at Taco Duck var seriøs, og ganske brått så er sidens eier plutselig "Kong Taco Duck". Det kan virke som om overdragelsen skjedde 20. eller 21. august. Taco Duck har fått tildelt administratorrettigheter, og Veset har beholdt sine administratorrettigheter.

Særlig BIH_Pride er kritisk til overdragelsen:
– Dette er virkelig en skam. Medlemmene skal få lov til å bestemme hvem som skal overta samfunnet. Det blir mer tragisk når Smash kaller seg selv ''Konge'' på dette forumet. Det viser bare at han ikke har respekt for alle oss andre og forumet. Tror ei heller at Veset og Amore har respekt for det vi ønsker, for da ville de ha spurt i forumet, og tatt initiativ, men Amore har slettet seg selv; et klart eksempel på flykt; flykt fra problemene.

Ku-melkeren virker å mene at det ikke blir så ille med Taco Duck som øverste leder:
– Har snakka med Amore: Smash var den eneste som sa seg villig til å betale for siden. Det var enten han eller nedleggelse av dofo. Snakker også med Smash, og det virker som om han er villig til å la andre ta seg av administrative oppgaver mens han bare står for betalingen. Han har nå også laget en undersøkelse hvor dere kan stemme på admins.

RK4000 bekrefter den 21. august at forumet fortsetter inntil videre, og at Smash (Taco Duck) og visstnok også G har overtatt forumet. Taco Duck har hatt lederroller før, blant annet har han vært småtingspresident på donald.no.

Taco Duck og G. har overtatt forumet, der Taco Duck er den som betaler

Dagen etter kommenterer Veset saken selv:

"Dette er storyen of my administratorlife. Klaging og utakknemlighet. Smash tar over forumet, og det er ikke noe å diskutere. Han var villig til å betale for å drive det videre, og det fortjener han heller applaus for. Selvsagt klager dere istedet, noe dere alltid gjør.

Dere burde innse at det ikke er en selvfølge at verken jeg eller Smash skal drive dette forumet. Det er noe jeg frivillig har gjort i lang tid nå, og strengt tatt har jeg betalt masse for at vi skulle få beholde samfunnet fra Donald.no. Den narsissistiske delen av meg savner litt takknemlighet, men istedet blir det klaging jeg får som punktum. I tillegg får Smash en god velkomst til sin nye hverdag - klaging. Skam dere.

Støtter Smash som administrator og tror han og G vil gjøre en kjempejobb, og jeg skal hjelpe dem med å gjøre seg kjent med systemet før jeg trekker meg tilbake for godt. Hvis det er noen butthurte ender her som skulle ønske de fikk ta over, så er det synd for dere.

På tide å innse at det ikke er min oppgave å høre med dere bestemmer om ting, men heller at dere skal innrette dere etter hva jeg bestemmer. Nå er det jeg som har stått for all finansiering av dette forumet, og da skal det bare mangle at det er jeg som tar avgjørelsene. Det er lov å være uenig, men kom ikke her med krav om at jeg må høre med dere først, det er tullprat bare bortkjemte unger i en eventyrverden kan få seg til å si.

[...]

Jeg hadde bestemt meg for å legge ned forumet, men så meldte Smash seg frivillig til å lede det videre. Det var et enkelt valg, og jeg trenger ikke utsette noen avgjørelser for å forhøre meg med dere. Jeg er bare kjempeglad for at Smash i det hele tatt orker, og avgjørelsen var tatt med en gang jeg så han var interessert.

Feil måte i dine og andres øyne kanskje, men personlig er jeg sjeleglad for hvordan det gikk."

Slik endte det med andre ord. Når det gjelder kostnader ved å drive forumet, så virker det som om folk har ulike meninger om dette. Galaniitoluodda hevder at Amore har sagt tidligere at det koster rundt 1000 kr i måneden å drive forumet. Nå hevder Amore at det koster ca. 300 kr i måneden, noe som blir bekreftet av Veset. Etter det poster Galaniitoluodda et bevis på at Amore sa at det kostet 1000 kr.

– Ny Kraft kom til makten på uærlig vis

Det hevder tidligere statsminister Beatles. Ifølge han skal Ny Krafts partileder, Benboy (også kalt Fancy, Utropstegn og B), ha endret stemmen sin i andetingsvalget bare tretten minutter før valget offisielt ble avsluttet. I stedet for å stemme på eget parti valgte Benboy å heller stemme på koalisjonspartneren, NED. På grunn av metoden som brukes for å regne ut mandatfordelingen, ville ikke Ny Kraft-NED-koalisjonen kommet i regjering hvis Benboy hadde stemt på eget parti, men når han endret stemmen til NED, fikk koalisjonen som helhet flertall i Andetinget.

– La oss hoppe rett til saken: Tretten - TRETTEN - minutter før valgslutt den 7. juli, endret selveste Ny Kraft-leder Fancy sin stemme. Han ville ikke lenger stemme på sitt eget parti - som han er PARTILEDER av - han endret stemmen sin til NED. Jeg kan si med sikkerhet at det er èn enkel grunn til stemmeendringen: Mandatfordelingen, mener Beatles.

Beatles: Kritiserer Benboy og Ny Kraft for skittent spill i valget

Dette skrev Beatles i tråden "Meget kritikkverdig oppførsel av Fancy", som ble postet 11. juli 2016. Som kjent brukes Sainte-Laguës modifiserte metode for å regne ut mandatfordelingen på Andetinget, etter at det har vært avholdt et andetingsvalg. Ifølge Beatles gjør denne metoden at mandatene som oftest ikke fordeles helt proposjonalt. Som eksempler nevner Beatles at to partier med ulikt antall stemmer kan få like mange mandater, samtidig som et parti som har kun én stemme mindre enn et annet parti, kan få et helt mandat mindre enn det andre partiet.

På donald.no var det enkel prosentregning som ble brukt i stedet. Enkelte foretrekker dette fremfor Sainte-Laguë, siden det da er enkelt for vanlige folk å se at utregningen er riktig. Det var opprinnelig første andetingspresident, Z, som var en pådriver for og sørget for at Sainte-Laguë ble innført på donaldforum.no.

Beatles oppgir at resultatet var som følgende like før valgslutt (og før Benboy endret stemmen sin):
Fram: 8 (fire mandater)
MAX: 5 (to mandater)
Ny Kraft: 7 (tre mandater)
NED: 5 (to mandater)

– Det er tydelig at B regnet ut mandatfordelingen på forhånd, og kom fram til at det ikke ville gå i favør hans koalisjon. Ved å endre sin stemme til NED fikk vi derimot en helt annen mandatfordeling, og NK-NED fikk dermed flertallet. Fram mistet en mandat, mens NED tjente en. Detter kaller jeg veldig, veldig skittent spill, mener Beatles.

Beatles skriver videre at det var spekulasjoner om ikke MAX-FRAM-koalisjonen skulle gjøre det samme ved forrige valg, men at de lot være da FRAM ikke driver med slikt skittent spill.

Har FRAM drevet med skittent spill?

FRAM har vært veldig klare på at de helt siden oppstarten har vunnet alle valg på ærlig vis og aldri benyttet skitne knep. Dette er en sannhet med modifikasjoner. FRAM har vært et ganske ærlig parti sammenliknet med mange andre partier, men FRAM har likevel ikke et helt plettfritt rulleblad.

Ved det første småtingsvalget som ble avholdt på donald.no (sommeren 2010), som også var det første valget FRAM vant, møtte ikke valg-avholderen opp til valgstart. Det ble da opprettet en drøss med uoffisielle valginnlegg (tråder der man avga stemmen sin).

Det var flere av disse valginnleggene som ble brukt, og de ga naturligvis også forskjellige valgresultater. Et av valgresultatene viste at koalisjonen Donaldpartiet-Hjelpepartiet gikk av med seieren. Men resultatet fra det valginnlegget som partibrukeren til FRAM hadde postet, viste at FRAM alene gikk av med seieren. FRAM fikk kritikk for å opprette valginnlegget med partibrukeren (særlig Paddekaka var skeptisk til dette), og mange mente at FRAM selvfølgelig fikk flere stemmer enn det de ellers ville ha fått når valginnlegget var laget av FRAMs partibruker. Nye brukere eller andre uten politisk erfaring kunne tenke at FRAM sikkert var et bra parti siden det var de som laget innlegget, og så bare stemt på dem uten å tenke noe mer over det. Til tross for dette endte det med at man brukte resultatet fra FRAMs valginnlegg.

I tillegg fikk FRAM i sine barndomsår mye kritikk for å bedrive med hacking av regel-brytere (først fremst de som spammet, hacket andre og la ut upassende innhold). Noen mente at det ikke var rett at FRAM tok saken i egne hender og at det var donald.no-redaksjonens jobb å ta hånd om de som brøt reglene. Etterhvert valgte å FRAM å fraskrive seg alt ansvaret for hackingen som skulle ha funnet sted, og det ble påstått at det var et enkeltmedlem i FRAM som på personlig initiativ hadde stått bak hackingen. Donaldpartiet (Dp) valgte en annen tilnærming til regel-brytere.

I stedet for å hacke alle som brøt reglene, sørget Donaldpartiet, med Paddekaka von Duck V i spissen, å få opprettet Rapporteringskomiteen på Småtinget (parlamentet på donald.no). Redaksjonen var veldig inaktiv på denne tiden og reagerte sjeldent på brudd på forumreglene. Tanken bak Rapporteringskomiteen var derfor at når noen brøt reglene, så skulle alle komitemedlemmene rapportere/anmelde vedkommende til redaksjonen (såkalt masserapportering, som det ble kalt), dersom komiteen ble enig om å gjøre så. Håpet var at Redaksjonen ville reagere når samme bruker ble rapportert veldig mange ganger.

FRAM hadde et årsmøte i 2010 som flere av de daværende avisene ble invitert til. Møtet ble avholdt på chatzy.com, og Tjen & Hør var tilstede den gangen da møtet ble avholdt. Underveis i møtet ble de avbrutt av et medlem av Donaldpartiet som kom inn i chatterommet. I stedet for å utestenge vedkommende Dp-medlem permanent valgte FRAM-ledelsen å publisere personlig informasjon om vedkommende. Dette likte Dp-medlemmet dårlig, men det ble ikke skrevet noe om dette i avisene den gangen. I stedet ble det slått opp at årsmøtet i FRAM var blitt avbrutt av et Dp-medlem.

Det er med andre ord ikke kjent at FRAM har drevet med tvilsomme ting i nyere tid, men regner man med det som skjedde i FRAMs barndomsår, så har FRAM foretatt seg en del kontroversielle ting.

Reaksjoner og hva Beatles mener

Tilbake til saken: Beatles sparer ikke på kritikken mot Ny Kraft, og mener at det overhode ikke passer seg for en statsminister å gjøre det Benboy har gjort. Det er ingen unnskyldning  å si at det "bare var taktisk smart", mener Beatles. Han mener at slike handlinger ødelegger våre demokratiske verdier, da det viser at man heller vil det beste for sin koalisjon og sitt parti, enn det beste for folket.

– Men det som verre er, er at Fancy har frarøvet den regjeringen FOLKET egentlig ville ha. Fram-MAX-koalisjonen endte opp med èn stemme mer enn NK-NED, og all sunn fornuft sier at førstnevnte da skal få regjeringsposisjonene. Og det ville også ha skjedd, om B ikke hadde fikset sin stemme. Dermed er det, på grunn av skittent spill, feil regjering som treer inn. Det er synd på folket vårt, og Fancy burde skamme seg.

Likevel innrømmer Beatles at det Benboy har gjort ikke er direkte ulovlig, men han hevder samtidig at Benboy har ødelagt det demokratiske systemet vårt, som Grunnloven § 2 fastslår at Donaldforum har. Beatles kan ikke skjønne hvordan Benboy (som har vært statsminister på donaldforum.no den siste tiden, frem til han stakk av ganske nylig) kan ha tillit blant velgerne etter dette. Beatles går så langt som å hevde at Benboy har misbrukt folks stemmer og meninger for å skape seg selv en regjering.

Det eneste Beatles ønsker er å gi Benboy den kritikken han fortjener, og han vil ikke fremstå som en dårlig taper. Stemmefordelingen ville ha blitt helt tullete om alle skulle gjort som Benboy, hevder Beatles. Han forventer at Benboy tar seg en tur i skammekroken etter dette, trekker seg som statsminister og lar FRAM-MAX-koalisjonen (som Beatles omtaler som den rettmessige vinneren av valget) tre inn i regjering

Den første til å kommentere er Kurfyrste Patrick (som nå er Hakkespettenes klanleder). Han mener at Beatles er en dårlig taper. Heller ikke Galaniitoluodda er enig med Beatles:
– Kanskje var ikke lovpakken deres fullt så vanntett allikevel? Og når dere innser det reagerer dere sånn DERE SKULLE ALDRI FINNE DISSE HULLENE VI GLEMTE Å TETTE I LOVPAKKEN ÆÆÆÆÆ KAN VI LEKE SOM AT DE ALDRI FANTES

Galaniitoluodda (NB: Gammelt profilbilde): Mener FRAM/MAX burde ha oppdaget hullene før

BIH_Pride derimot er enig med Beatles, og han mener også at Benboy gjør alt for å komme til makten, noe som gjør han ufjortent til posisjonen som statsminister. Frakken er i likhet med Galaniitoluodda uenig i det Beatles legger frem. Han mener at slikt bare er en del av spillet i politikken, og at dofo-politikken ikke kan sammenliknes med virkelig politikk. Dofo-politikken er et spill og ikke et samfunn, hevder Frakken. Det er bare slik det er, at folk bruker ulike strategier og taktikker for å kunne vinne valget. Frakken mener at det tvert imot er FRAM og MAX som må begynne og få opp øynene for hvordan politikken egentlig er. Men BIH_Pride stiller seg skeptisk til Frakken sin kommentar, og påpeker at Frakken er blant de som har brukt tonnevis av multibrukere (blant annet til å jukse i valget). Yayo på sin side påpeker at dersom FRAM og MAX ikke liker måten mandatene regnes ut på, så burde de kanskje ha endret dette når de lagde lovpakken, i stedet for å klage over det i ettertid.

RK4000 er ikke enig med Frakken og mener at dersom vi skal bygge opp det politiske systemet ved hjelp av skittent spill, så ville det bli en politikk uten verdier eller nyttige bidrag, der folket til slutt vil snu politikerne ryggen, og at politikken med tiden ville ha dødd ut. RK4000 sier seg enig i at taktikk er lov, men mener samtidig at det er lov å tenke seg om før man gjør ting.

Omsider uttaler også Benboy seg i saken:
– Hey yo allesammen dette hadde vi planlagt innad i blokken og det kunne egt ha vært hvemsomhelst fra NK som endret stemmen sin. At det forekommer taktisk stemming burde ikke komme som et sjokk på noen, det er absolutt ikke første gang, og det blir ikke den siste heller.

Benboy: Avviser kritikken og mener det bare var taktisk stemming

Benboy utdyper svaret sitt senere med å si at de ikke er ansvarlige for å hjelpe til med å tette hull, og at det var FRAM og MAX sin lovpakke. De stemte bare for det som sto der fordi de var enige, mener Benboy.

Ku-melkeren har ikke annet å si enn at loven er blitt fulgt, og at det nå er de som har laget loven som står bak den kraftigste kritikken mot den. BIH_Pride forklarer at de visste at lovene hadde enkelte hull, og at de skulle fikse dem i deres neste regjeringsperiode (som det ikke ble noe av). Han påpeker også at opposisjonen var med på å godkjenne å vedta lovpakken, og at Benboy hadde vært mer opptatt av å nekte forumledelsen å delta i politikken, enn å finne hull i lovpakken. Som svar på dette sier Galaniitoluodda at det er urimelig at det skal være opposisjonens feil når det blir oppdaget hull i lovpakken ved en senere anledning, som opposisjonen ikke fant i første omgang da lovpakken ble presentert i forumet. BIH_Pride svarer at det ikke var det han sa. Det han mente var at opposisjonen som var med på å vedta lovpakken også må ta sin del av skylden, og at MAX-FRAM i alle fall ikke misbruker hullet i lovpakken, i motsetning til Ny Kraft.

Yayo er enig i det mange andre mener, at det hele dreier seg kun om taktisk stemming, som Beatles og BIH_Pride selv har gjort mulig gjennom sin lovpakke, og at også de andre partiene hadde mulighet til å gjøre det samme.

Tor Duck, en FRAM-veteran, kommer så inn i diskusjonen med sine tanker. Han påpeker at det også finnes dårlige vinnere, på samme måte som det finnes dårlige tapere, og at den første kommentaren fra Kurfyrste Patrick ikke har noen annen hensikt enn å håne Beatles. Tor Duck forstår det også slik at Beatles ikke bare kritiserer Benboys handling, men også hvilken retning politikken beveger seg i – med andre ord det Frakken kommer inn på i sitt innlegg (at det bare er slik spillet i politikken er). Mens det før var enkle regler, er det nå en mer komplisert og krevende resultatregning. Mye av det som minnet om ekte politikk er i ferd med å forsvinne, mener Tor. Samtidig påpeker Tor at Beatles fullt anerkjenner at handlingen var lovlig, men at han likevel velger å kritisere skyldfølelsen og dagens politiske system. Ku-melkeren ser litt annerledes på saken og mener at for en suksessfull politiker er skyldfølelse noe man blir nødt til å skylle i dass. Dessuten går skylden tilbake til Beatles og BIH_Pride siden det var de som utarbeidet lovene.

Tor Duck: Påpeker at Beatles kun kritiserer dagens politiske system, og at Beatles selv anerkjenner at handlingen var lovlig

– Angående spørsmålet om dette er umoralsk, uetisk, og skittent spill: hvem eller hva bestemmer det? Å basere en sak rundt såpass åpne begrep kommer man ikke noen vei med i politikken, og dermed sliter jeg med å ta dette innlegget særlig seriøst. Han kan godt føle seg snytt, og det skal jeg heller ikke klandre han eller dere for - men å komme med et slikt langt og overdramatisert innlegg med ett nærmest ikke-eksisterende fundament blir ikke godt nok til at jeg gir etter for hans ønske om at Ny Kraft-NED-regjeringen skal gå av, mener Ku-melkeren.

Tor Duck svarer med at Beatles kun er misfornøyd med slik det politiske systemet utnyttes. Lovpakken oppfordrer ikke til å endre stemme heller, påpeker Tor. Han innrømmer dog at hullet godt kan tenkes å være Beatles' feil, men at det likevel ikke er til å dekke over at loven ble brukt på en uetisk måte. Magz er enig med Tor og skriver at som følger av det skitne spillet var ikke valget lenger opp til folket, men til maktsyke politikere.

– Unnskyld meg. Folket valgte ikke dere. Folket valgte oss, skriver Jesper1999 som svar på Magz sin kommentar.

Sainte-Laguës modifiserte metode har blitt brukt ved alle andetingsvalgene som har vært på donaldforum.no, og ved enkelte valg på donald.no. Benboy er selv blant de som har vært kritiske til metoden. Da Z i tolvte time i det første andetingsvalget valgte å benytte seg av denne metoden for utregning av mandater, kom Benboy med ganske skarp kritikk om at Z var en partisk andetingspresident. Dette skriver Frakken.

– Det eneste problemet er at om ingen driver det dere kaller "skittent spill", vil den samme blokken vinne gang på gang, fordi ingen på Dofo har baller nok til å bytte mening, mener Frakken.

Beatles (som nå har trukket seg som partileder) har ikke kommentert reaksjonene på innlegget sitt, og saken har nå ligget død siden midten av juli.

Også FRAM har fått kritikk den siste tiden, men ikke for å bedrive med skitne knep. Koalisjonen FRAM-MAX satt i regjering forrige valgperiode og fikk da kritikk for å bruke veldig lang tid på å utarbeide lovpakken (ny grunnlov etc.) og for dårlig kommunikasjon innad i regjeringen. Da daværende statsminister Beatles første gangen kunngjorde at lovpakken var ferdig, viste det seg at daværende visestatsminister BIH_Pride ikke var enig i at lovpakken var ferdig. Han mente at de var godt på vei med lovpakken, men enda ikke ferdig, og at det var en annen frist som de hadde annonsert, som egentlig gjaldt, med andre ord at den fristen Beatles gikk ut i fra gjaldt, ikke var riktig. Særlig Benboy kritiserte dette og var ikke sen med å hevde at regjeringen hadde kommunikasjonsproblemer.

– Småtinget ble hacket

Det hevder tidligere småtingspresident Tralan. Tralan har vært småtingspresident i flere perioder på donald.no. Nå snakker han ut om noe som hittil har vært ukjent: at uvedkommende skal ha kommet seg inn på småtingsbrukeren og lest innkomne PM-samtaler.

Småtinget: Ble hacket og overvåket

Overvåkningen skal ha skjedd over en lengre periode, ifølge Tralan. Hacking er også ulovlig ifølge Straffeloven, som Tralan påpeker. Tralan forklarer at han la en felle for personen for å få bekreftet mistanken. Personen gikk også i fellen ifølge Tralan. Etter det skal personen ha blitt mer forsiktig, men bare for en stund. Overvåkningen tok slutt etter noen måneder, forteller Tralan.

Videre kommer Tralan inn på enkelte tekniske detaljer om systemet på donald.no:

- Mulig å se når noen sist var innlogget på brukeren eller forsøkte å logge inn på brukeren:
"På profilsiden til hver bruker kunne man se tidspunktet for når noen sist gang var innlogget på brukeren. Men det var en feil som gjorde at tidspunktet som vistes på profilen ikke nødvendigvis var det tidspunktet noen sist var innlogget på brukeren. Det var bare tidspunktet sist noen var innlogget eller forsøkte å logge inn på brukeren. (Tidspunktet var heller ikke helt nøyaktig, egentlig vistes man først som avlogget ca. en halv time etter at man faktisk logget av, men dét er en annen sak.)"
- Mulig å se om en PM-samtale var lest eller ulest: Det var mulig å se hvilke innkomne meldinger i innboksen sin som var lest og ikke lest, også når det var noen andre enn seg selv som hadde lest dem. Det er ikke mulig å merke leste PM-er som ulest, og det var heller ikke mulig å merke uleste PM-er som leste.

Det heter seg videre at Tralan merket seg at det under "Sist pålogget" på profilen til Småtinget flere ganger hadde stått tidspunkter som Tralan viste at han ikke hadde vært innlogget på brukeren. Som Tralan selv skriver så beviser ikke dette i seg selv at noen kom seg inn på brukeren, bare at noen kom seg inn eller forsøkte å komme seg inn. Dog underbygger det mistanken, hevder Tralan. Tralan avviser at det kan ha vært andre som satt i Småtingets presidentskap som var pålogget brukeren, siden Tralan satt alene i Småtingets presidentskap akkurat da.

I tillegg forklarte Tralan at han gang på gang opplevde at PM-er i Småtingets innboks var merket som lest, selv om Tralan ikke hadde lest dem. Kort oppsummert er det 3 hovedgrunner til at Tralan mistenker at uvedkommende kom seg inn på småtingsbrukeren:
1. at statistikkboksen på profilsiden viste at noen hadde vært pålogget eller forsøkt å logge inn på småtingsbrukeren, på tidspunkter Tralan selv ikke hadde vært pålogget.
2. at innkomne PM-er i innboksen til Småtinget var merket som lest selv om Tralan ikke hadde lest dem
3. at tidspunktet for når PM-ene ble lest, samsvarte med tidspunktet på profilsiden

Eksempel på ulest og lest melding – slik det var på donald.no.

Selv om Tralan anerkjenner at det var uheldig at uvedkommende var inne på småtingsbrukeren (blant annet hadde de da også mulighet til å endre på lovene og valgresultatene), så innrømmer Tralan at det egentlig ikke var så mange hemmeligheter å finne i Småtingets innboks – dog kan det ha vært ting som uvedkommende ikke burde få fatt i.

Tralan forklarer videre at han forsøkte å bytte til et mye mer vanskelig passord, men at dette ikke hjalp. Det falt ikke Tralan inn å rapportere saken til Redaksjonen. Til slutt presiserer Tralan at han ikke vet om personen hacket, cracket eller gjorde noe annet, men at noen i alle fall kom seg inn på småtingsbrukeren på en eller annen måte.

Kritikk og reaksjoner

Reaksjonene lot ikke vente på seg. BIH_Pride er raskt ute med å kritisere at Tralan ikke avslørte dette tidligere. Han mener at Tralan burde ha gått ut med dette umiddelbart. Dette er ikke Kurfyrste Patrick enig i, da hackeren kunne ha hacket Tralans private bruker som hevn. Også RK4000 mener at dette burde ha blitt avslørt tidligere, men erkjenner at det er bedre sent enn aldri. Han synes i tillegg at politikken på donaldforum.no til tider kan ligne veldig mye på en dramaserie.

– Shiit. Du fant ut av meg. Dette var en del av NED↓ sin plan på den tiden om å komme i makt, kommenterer Taco Duck.

Tralan kommenterer senere at dette må ha skjedd omkring januar-februar 2014, like før Benboy overtok som småtingspresident (og senere trakk seg). Benboy merket ikke noe til noen overvåkning den gangen, ifølge han selv. Videre så innrømmer Tralan at han burde ha avslørt dette tidligere, og lister opp hva som hadde vært lurt å gjøre den gangen:
- loggført når jeg var innlogget, og når hackeren var innlogget
- innkalt til ekstraordinært krisemøte
- (eventuelt) rapportert saken til redaksjonen
- varslet den som overtok etter meg

Tralan forklarer at årsaken til at han ikke umiddelbart offentliggjøre saken var at han tenkte at det kunne gjøre det vondt verre, ettersom hackeren da ville få bekreftet at vedkommende var oppdaget, noe som kunne gjøre det vanskeligere å skaffe bevis.

TILBAKEBLIKK:
2015 – Politisk kaos på donaldforum.no

I 2015 toppet det politiske kaoset seg. Det foregikk korrupsjon, spionasje, valgjuks, utpressing med mer. Hva som egentlig skjedde, er imidlertid omstridt. Tjen & Hør har derfor forhørt seg med en rekke personer som sto sentralt i kaoset. Intervjuene med disse personene kan leses lenger nede.

De politiske skandalene i 2015 og i slutten av 2014, er hovedsaklig:

1. Valgjuks mars 2015: det var omstridt hvorvidt Frakken sin stemme skulle godkjennes eller ei. Stemmen ble godkjent, men Frakken innrømte senere at han egentlig jukset.

2. Krangler, demonstrasjoner og maktkupp april 2015: Regjeringen Benboy utgått av Den borgerlige samlingsparti og Venstreendene tvangsavsatte andetingspresident Z og erklærte unntakstilstand. Flere mente regjeringen ikke var aktiv nok og mange etterlyste flere andetingsmøter. BIH_Pride m.fl. demonstrerte mot skatt og begrenset stemmerett.

3. Dårlig regjeringssamarbeid juni 2015: Regjeringen utgått av Moderniseringspartiet og Reducklikanerne trakk seg, etter at Reducklikanerne kritiserte Moderniseringspartiet for å nedprioritere samarbeid. Benboy hevdet på sin side i innlegget "Et spill for galleriet" at det var Reducklikanerne som hadde truet med å bryte regjeringssamarbeidet hvis forholdet ikke bedret seg.

4. Frakken innrømte valgjukset sitt i juni 2015

5. Taco Duck avslørte hvordan partiet NED egentlig kom til makten på donald.no (desember 2014 / juli 2015).

6. Politisk kaos på donaldforum.no i august 2015: Omfattende valgjuks. Statsministeren og andetingsvisepresidenten trakk seg. Moderniseringspartiet ble lagt ned. Flere endringer i regjeringen fulgte tett etter hverandre. MAX hevdet at deres medlemmer ble uglesett av DBA. Galaniitoluodda påsto at NRKS-blokken faktisk hadde jukset på donald.no. (NRKS-blokken var kun i regjering i en veldig kort periode.) DBA skal visstnok ha sagt at de kun lekte med tanken om å jukse. Moderniseringspartiet sies å ha drevet spionasje mot partiene Internasjonalt Samarbeid for Donaldisme (ISD) og Andebys Liberale (AL). Jesper mente å huske at Benboy og Galaniitoluodda hadde sagt at de kun spionerte på MAX, og ikke AL. Frakken hevdet i tillegg at Galaniitoluodda skal ha hacket partibrukeren til AL og kopiert upubliserte planer partiet hadde i partichatten. Benboy avkreftet dette og mente Galaniitoluodda kun hadde hacket Andre sin bruker. RK3000 påpekte imidlertid at Galaniitoluodda kunne ha kopiert de hemmelige planene fra partichatten selv om han bare var inne på Andre sin bruker. Senere tilsto den skyldige, Galaniitoluodda, at han hadde kapret brukeren til Andre, men benektet at han kopierte partichatten. BIH_Pride hevdet senere at Rapunsel hadde spionert på AL med sin bruker "Rapunsel".

7. Nye turbulenser i politikken i oktober 2015: Ustabilt regjeringssamarbeid, partilederdebatt, påstander om bestikkelser og Andebys Liberales statskupp. Frihetspartiet inngikk samarbeid med RosaCZPotetgull i stedet for MAX. Galaniitoluodda mente at Frihetspartiet hadde forsøkt å bestikke ham. Benboy avviste dette, og avviste samtidig at Ku-melkeren ble tilbudt penger på Facebook eller Skype. Galaniitoluodda mente imidlertid at det var på Tinychat at Ku-melkeren ble bestukket. Benboy mente at MAX hadde prøvd å bestikke Galaniitoluodda, ved å love han justisministerposten hvis man ble medlem. BIH_Pride mente Frihetspartiet unnlot å skrive om de mest kontroversielle sakene i partiprogrammet sitt for å ikke miste velgere. Senere publiserte Galaniitoluodda et bilde som tydet på at Tor Duck og Amore var innblandet i en konspirasjon sammen med Benboy, men ifølge Amore fantes det to versjoner av dette bildet (der det ene var redigert på). Foruten om dette bildet tydet alt annet på at det kun var en person som sto bak bestikkelsene. Noen mente at bestikkelsene åpenbart ikke var seriøst ment, mens andre mente at en bestikkelse var en bestikkelse uansett om det var tull eller seriøst. Benboy hevdet at MAX hadde bestukket Amore og Skinnende i tillegg til Galaniitoluodda og samtidig sluppet unna med det. Ifølge Galaniitoluodda skal en person ha blitt tilbudt penger for å stemme på et bestemt alternativ på et andetingsmøte. Galaniitoluodda skal også ha blitt utsatt for utpressing. I samme tidsrommet fraskrev Frakken seg ansvaret for spionasjen som Frihetspartiet angivelig skal ha blitt utsatt for av et medlem i Fremover. MAX brøt ut av koalisjonen med Fremover på grunn av spionasjen som skal ha funnet sted. Lisell (Wilma) ble plutselig statsminister på donaldforum.no, etter at Frihetspartiet brøt regjeringssamarbeidet med MAX til fordel for Lisells parti. Noen mente Lisell opptrådte uprofesjonelt.

8. I sin avskjedstale på donald.no skrev Benboy følgende:
«Derfor registrerte jeg meg på nytt, som benboy345, den brukeren jeg har nå. Jeg har mange andre brukere også, som jeg ikke har fortalt dere om, blant annet JensMcKvakk, som ble brukt som spion innad i MAX for at vi i DBA kunne hente ut så mye informasjon om koalisjon, ministerkandidater osv. Dette har vi ikke angret på at vi gjorde, og vi ser heller ikke problemet med å gjøre det. Men nok om det. Brukeren McCartney er også min, og jeg og Galla Balla hadde egentlig planlagt å bruke han som spion i MAX, men vi meldte han ut etter kort tid, fordi MAX fortsatt var et veldig lukket parti på den tiden. Hvorfor forteller jeg dere om dette? Jo, fordi tiden min nå er inne. Jeg forlater donald.no for godt snart.»
Noen har i tillegg hevdet at Benboy opererte med flere brukere på småtingsmøter og avga flere stemmer i en og samme sak. Det er også hevdet at DBA jukset ved et av småtingsvalgene.[/li][/ul][div]
Det var med andre ord mange ulike påstander i oktober og august om hva som skal ha skjedd bak kulissene i politikken. 

Intervjuer om politikkaoset

NB: Dette er intervjuer som ble gjort for lenge siden (i 2015).

Spionasje mot partiet MAX

I slutten av desember hevdet BIH_Pride at Galaniitoluodda skal ha spionert på han og MAX, og at Benboy skal ha bidratt til å videreformidle hemmelig informasjon på donaldforum.no. Det ble et stort rabalder da dette ble kjent. Her i Tjen & Hør har vi gjort intervjuer med alle de involverte partene.

Spionasje mot Ny Kraft

Galaniitoluodda hevdet ovenfor Tjen & Hør at Frakken hadde spionert på Ny Kraft sine planer, på deres eksterne chat, den 27. desember rundt kl. 23. Frakken ville ikke selv uttale seg om saken, men Galaniitoluodda har sagt følgende til Tjen & Hør:

– I startfasen av planleggingen av Ny Kraft var Frakken med, og hadde derfor link og passord til vår partivalg på en ekstern chat-tjeneste. Etter hvert sa han at han ikke ville være med allikevel, og forlot chatten. Senere samme kvelden, etter å ha etablert partiet SMÅ, kom en bruker ved navn Veset inn på chatten, skrev «hej» og forlot. Like etter skrev Frakken i tråden for generell diskusjon om politikken, at han visste hva det nye partiet vet og at han hadde sett logoen. Det ble diskusjon i tråden og han innrømte indirekte å ha vært inne på chatten. Passordet hadde ikke blitt endret før dette, da vi stolte nok på Frakken til at han ikke skulle spionere. Da vi så at han kom inn for å spionere bannet vi IP-en hans og endret passordet.

Valgseier til FRAM i vintervalget 2015-2016

FRAM ble rundt juletider gjenopprettet. Sist gang partiet var aktivt, var på donald.no. Det endte også med at FRAM vant valget og gikk i regjering med MAX.

Her er et intervju med daværende partileder Beatles, som ble gjort i forbindelse med FRAMs valgseier og gjenopprettelsen.

1. Først av alt må jeg få spørre deg: hva var det som fikk deg til å starte opp FRAM igjen?
- Problemene med politikken. Etter et år med bare skandaleregjeringer og politiske kriser har jeg sett meg lei av å se politikken kjøres ut i grøfta.

2. Noen mener det var litt vel ambisiøst eller overdrevent å kalle gjenopprettelsen av FRAM som "politikkens redning". Hva tenker du om det?
- Jeg tror Fram vil være politikkens redning. Politikken vil være mye mer stabil etter en periode med Fram i regjering.

3. Enkelte mener også at FRAM ikke kan gjøre noe med holdningene til folk, eller at det bryter ut krangler. Hva har du å si til dette?
- Fram er nå det største partiet på Donald.no, og hvis man antar at rundt 33 % - 40 % av dagens politisk aktive er medlem i Fram og erkjent seg at ihvertfall ikke de skal ha dårlige holdninger - jo, da er det mange færre politikere enn tidligere som er i faresonen for å ha dårlige holdninger eller bryte ut krangler. Jo større Fram er, jo mindre sjanse er det for krangler.

4. Bør moderatorer og administratorer etter din mening kunne delta i politikken? Hvorfor / hvorfor ikke?
- Ja, så absolutt. Moderatorene og administratorene er som oftest de flinkeste folkene en nettside har, og som vi vet er det mangel på både folk og "flinke folk" i politikken for tiden. Politikken trenger disse hjernene. Dessuten virker det bakvendt å straffe disse flotte menneskene for å gjøre gratistjenester for samfunnet, og hvis vi tar eksempel i Veset har jo han lagt ut med egen lommebok for både serverplass og domene for nettstedet. At han da ikke skal få delta i en av de største aktivitetene på siden han har betalt for, virker helt tullete. Jeg tror for øvrig ikke donaldforum.nos medlemmer vil bli påvirket av moderatorenes og administratorenes meninger.

5. Noen har foreslått å gjeninnføre den grunnloven som var på donald.no. Hva mener du om dette?
- Personlig synes jeg ikke det er noe dumt forslag. Den var jobbet på i fem år og var mye bedre utformet enn dagens grunnlov. Med noen justeringer kunne det nok passet bra.

6. På donald.no var det omdiskutert en periode at FRAM satt så lenge med makten, og at det attpåtil var FRAM som hadde fått fjernet regelen om at en og samme person ikke kunne sitte sammenhengende i mer enn tre perioder. Hva mener du? Står du fortsatt ved det du har ment tidligere, at de som er demokratisk valgt bør få styre uavhengig av hvor mange ganger de har vunnet?
- Ja, valgene var demokratiske. Folket ønsket Fram i regjering, og da må folket få det som de vil. Kan jo også legge til at to av de tre (ordentlige) regjeringene på donald.no etter Frams lange periode ble falt før deres periode var over.

7. Det kan virke som du har et stort ønske om å bedre politikken på donaldforum.no, men hvorfor ventet du så lenge med å gjenopprette FRAM? Hvorfor gjenopprettet du ikke FRAM med en gang donaldforum.no ble lansert?
- Jeg var ikke blant de første som migrerte over hit, og fikk aldri sjansen til å vurdere oppstart etter det første valget. Deretter gikk bare politikken på mens jeg hadde nok av ting å styre med ang. skole og lignende. Men allerede i god tid før sommeren var jeg inne på tanken og drøftet dette så vidt med noen tidligere Frammere. Jeg vurderte oppstart ut over høsten flere ganger, spesielt i de største politiske "krisene", og fant ut at nå i jula var den beste timingen jeg kunne få.

8. Mye skal ha skjedd bak kulissene i politikken: spionasje, valgjuks, utpressing og skittent spill. I tillegg har det vært flere statskupp som enten har vært useriøse eller seriøse. Ofte har de som har stått bak dette, gått fri uten at det har fått noen konsekvenser for dem. Det kan også tenkes at det er skandaler i politikken som enda ikke er avslørt. Hvordan mener du at de som har vært pådrivere til dramaet i politikken bør straffes?
- Først vil jeg påstå at Fram må være det "reneste" partiet gjennom historien angående dette. Det er selvsagt vanskelig å bevise for andre, men som leder gjennom fem år kjenner jeg til hva som har skjedd og ikke skjedd innen Fram. Vi har konkurrert med mange partier som har bedrevet skittent spill; vi har til og med blitt spionert på, men vi har selv holdt oss langt unna dette helt siden oppstarten. Sett bort i fra at skittene politikere uansett vil gå til grunne i det lange løp, bør de straffes på en med vanlig måte også. Partiet har imidlertid enda ikke diskutert ulike sanksjoner.

9. Man kan nesten få inntrykk av at enkelte mener at det at det er drama, heftige diskusjoner, skittent spill o.l., er med på å holde politikken i live, og at det er gøy med drama i politikken. Det har vært tider på donaldforum.no der politikken har vært nesten død, men så har det blusset opp når en eller annen skandale har blitt avslørt. Hva tenker du? Er drama bra for politikken, eller har det gått for langt? Kan det at man demper politikkbråket være med på å gjøre politikken inaktiv igjen?
- Drama kan være "bra" for politikken i form av at det blir mer aktivitet, men i donaldforum.nos tilfelle har det gått alt for langt. Jeg tror uansett man kan få like god aktivitet uten skandaler, og da også slippe de negative konsekvensene av sånt.

10. Politikken har vært preget av ustabile koalisjoner og partier. Hva er det som gjør at FRAM ikke er et ustabilt parti?
- Fram satt i regjering på donald.no i tre år. Bare dette viser jo at Fram har evnen til å holde både koalisjons- og regjeringer inntak. Dessuten er våre medlemmer blant de roligste i dagens politikk, og vi lar oss ikke velte av pinnen av de minste ting. Vi tar heller slikt med ro og finner en løsning med en behersket samtale. Jeg tror for øvrig våre medlemmer har en veldig god evne til å samarbeide, og vi setter ikke hardt mot hardt. Vi er også alle veldig oppmerksom på at det viktigste er en stabil politikk og regjering framover, og tar ekstra tiltak nettopp for å klare dette. Fram har heller aldri hatt noen historie med skittent spill, og vet at vår metode vil lønne seg i det lange løp.

Informasjon om annonsering i Tjen &Hør

Tjen & Hør tillater nå annonser, både tekst- og bildeannonser, men ikke animasjoner (GIF). Selv om det er et pengesystem på donald.no innført av brukerne selv, har vi i Tjen & Hør valgt å holde hos utenfor dette; noe som gjør at vi naturlig nok ikke kan motta betalinger i form av DOK (eller annen valuta). Vi har derfor bestemt at alle annonseringer i Tjen & Hør skal være gratis. Siden Tjen & Hørs journalister jobber frivillig og uten lønn er det ikke noe behov for at avisen skal ha inntekter.

Av hensyn til leserne vil det ikke være mer enn 3 bildeannonser og 10 tekstannonser om gangen (det kan gjøres unntak dersom det er få tekstannonser). For at det ikke skal bli de samme som har annonse i Tjen & Hør hver uke vil annonsene skiftes ut regelmessig. Har man en bildeannonse kan den maksimalt være med i 3 utgaver av Tjen & Hør, men har man en tekstannonse kan det være med i 6 uker til sammen. Etter at annonseringsperioden er over må det gå minst to uker før den samme annonsen kan trykkes igjen, men dersom andre førstegangsannonsører også vil ha sine annonser på trykk, vil disse prioriteres fremfor tidligere annonsører. Likevel kan det gjøres unntak, og er det behov for å ha annonsen lenger kan annen avtale gjøres med Tjen & Hør-redaksjonen.

En privatperson kan ha to tekstannonser eller en bildeannonse, men ikke begge deler. Det samme gjelder bedrifter. Tjen & Hør forbeholder seg retten til å nekte å trykke en annonse hvis den bryter med reglene, hvis det ikke er plass til den eller av andre særskilte grunner. Tekstannonser bør ikke være på mer enn 5 linjer. Det er lov å ha tekst- og bildeannonser med link. Forespørsler om annonsering i Tjen & Hør skal sendes til redaktøren via PM. En undersøkelse viser også at de fleste er positive til annonser.

Tjen & Hør
SØKER JOURNALISTER

Sitter du inne med en god historie, ønsker du at andre skal se dine artikler eller har du hodet fullt av fantasier? Nå trenger Tjen & Hør akkurat DEG! Vil du dikte opp absurde nyheter fra Andeby eller en sportssending som aldri har funnet sted? Eller har du en god vits på lager? Nå har du muligheten til å få jobb som journalist, hvor du kan skrive om akkurat hva du vil!

Tjen & Hør er den eneste gjenværende klanavisen i Milliardærene og en av de få avisene som fortsatt er i drift etter at forumet ble lagt ned på donald.no, men også før forumet forsvant var Tjen & Hør blant de mest populære og største avisene på donald.no. Vi har nytt fra donald.no, kalleanka.se, andeby.dk, klanene og donaldforum.no, intervjuer, vitser og quizer. Nå kan du ha muligheten til å få jobb i en av donald.nos beste aviser! Tjen & Hør har vanligvis ukentlige utgivelser. Tjen & Hør er også den eneste avisen som utgis på donald.no, andeby.dk, kalleanka.se og fora tilknyttet donald.no.

Søkeren velger selv hva han/hun vil skrive om, så lenge det ikke allerede er tatt. Søkeren bør beherske rettskriving brukbart. Det er ikke krav om at man må ha tilhørlighet til milliardærene for å kunne være ansatt i avisen. Interesserte bes sende forespørsel på PM. Per i dag er det tre ansatte i Tjen & Hør, men det har vært tider der det har vært ti ansatte. Avisen ble opprinnelig startet i 2010, men ble lagt ned i 2011 og startet opp igjen i 2013. Den første redaktøren var meg, Tralan. Den andre redaktøren var Maricify, og den tredje var Anthonomic. Den nåværende redaktøren er meg igjen.

Søknad sendes på PM til redaktøren. Du må skrive en prøvetekst om en valgfri nyhet, og oppgi hva du generelt vil skrive om (for eksempel vitser, anmeldelser, nyheter fra kalleanka.se eller liknende).

Abonner på Tjen & Hør!

Abonnement er gratis og uforpliktende. Få ferske nyheter fra donald.no, andeby.dk og kalleanka.se rett i innboksen!

Abonnementer får varsel på PM når en ny utgave er kommet ut.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Abonnenter på Tjen & Hør er: Maricify, Erik1998, Kommandør_Simi, Donaldleseren123, Klein2303, Trosland, BIH_Pride, DonaldBigFan123, voffi3, Rufusa, Besserwizzeren, Andre1456, starship1, Benboy, KRI2001, Fantonald0#2, Gala2002, Lisell, Sherlock_Scones (andk), GumleAnden (andk), Emma14 (andk), Fun_PV_Duck (andk), Lukas22 (kase), ox-fille (kase), ogeboy_22 (kase), kalleankaochco (kase) og tobias_alm (kase). Vil du abonnere på Tjen & Hør? Send PM til redaktøren. Abonnement er gratis og uforpliktende. Abonnementene får varsel med link når en utgave er lagt ut. Send gjerne inn leserinnlegg til Tjen & Hør. Kunne du tenke deg å jobbe for Tjen & Hør? Send PM til redaktøren

Vil du ha tilbake gamle donald.no, andeby.dk og kalleanka.se? Bli medlem og støtt KGD!

www.donald.no www.andeby.dk www.kalleanka.se
kroken_gutten
29. august 2016 17:13:08 Anmeld

Tilbage til toppen
Du skriver fortsatt Tralan <3
Flott man :D

Lager signaturer/logo gratis!
Quick Reply Gem
Du skal være medlem og logget ind for at svare.

Hop til Forum
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum.
Du kan ikke svare på indlæg i dette forum.
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke ændre dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke lave afstemninger i dette forum.
Du kan ikke stemme i dette forum.

RSS

Annonce: