Annonce:
Annonce:
Velkommen til forummet på Andeby.dk

Snakkevornt sludrechatol og skribloman? Skriv, tast og skræp med dine venner på Andeby.dk!

Søg | Aktive indlæg

Donaldismeministeriets avis udgave 1, 2017 Options
Donaldismeministeriet
6. november 2017 13:17:33 Anmeld

Tilbage til toppen
Velkommen!

Velkommen til Donaldismeministeriets nye avis! Vi vil gerne udgive denne avis jævnligt, men vi kan naturligvis ikke love noget. Jeg er ikke den bedste til layout og sådan noget, så denne avis bliver nok utrolig simpel ift. de fleste andre. Jeg håber dog, I vil nyde den alligevel! God fornøjelse! :-D

Kort nyt

Art Bubble

Den 18.-19. november er der Art Bubble i Rundetårn i København! Art Bubble har eksisteret siden 2011, og festivallen skifter i dag mellem at ligge i Horsens og København. I år er den donaldistiske hoved-gæst ingen ringere end Don Rosa! Derudover kan du også møde den danske AA-tegner Freddy Milton, den danske tegner og forfatter Thomas Schrøder, som bl.a. har skrevet bogen "1001 spørgsmål og svar om Andeby", Dansk Donaldist Forening og den franske tegner Nicolas Keramidas, der står bag det nye Mickey Mouse-album "Mickey´s Craziest Adventures". Derudover vil du også kunne købe den nye udvidede udgave af Jesper Sichlau-bogen "Her er dit liv, Don Rosa" og helt sikkert også mange andre donaldistiske udgivelser!

An(d)meldelse af Ducktales
Skrevet af Skovdusse
Dengang det blev afsløret at der ville komme en ny Ducktales-serie (Rip, Rap og Rup på eventyr om man vil), var der en del nervøsitet blandt både fans af Barks’ klassiske tegneserier, og Ducktales serien fra 1987.
Selv var jeg heller ikke sikker på hvad jeg skulle tænke omkring det. Den gamle Ducktales-serie var noget jeg personligt ikke var så stor fan af, da jeg synes der var en del mærkbare forskelle fra tegneserierne. Dette var måske ikke noget jeg burde klage over, siden det selvfølgelig foregik i et alternativt univers, og det egentlig var et sats at lave serien.
Uanset hvad eksistere der nu en reboot af denne serie. Selvom den nye serie også har store forskelle fra tegneserien, er de forskelle der er netop så store, at de virker mere hensigtsmæssige. Jeg synes der er beviser i serien for, at skaberne har undersøgt deres kilder, og er helt klar over hvad de gør. Personligt mener jeg, de har gjort et rigtig god stykke arbejde, med at fange positiv opmærksomhed fra både fans af de klassiske tegneserier, og selvfølgelig også den originale Ducktales-serie, eftersom det jo desværre er de færreste amerikanere der interessere sig for Carl Barks. Jeg har selv fulgt med i den amerikanske version af serien, og jeg vil dele mine tanker om seriens potentiale og udpege interessante detaljer som jeg fandt ud fra min egen begrænsede viden.

Serien har været igennem en del mærkbare forandringer. Både I forhold til karaktere, tegnestil med mere. En af de første ting man kan lægge mærke til er at Rip, Rap og Rup nu har forskellige personligheder! Jeg har ikke personlig noget imod denne ændring, og jeg synes faktisk på en eller anden måde det er rart med lidt individualitet hos hver enkelt. De har også valgt at ændre deres design, så de har hver deres. Selvom det hele selvfølgelig er en forholdsvist stor forskel fra de velkendte nevøer, er der flere anderledes muligheder for hvad man kan gøre med dem, og det er mere interessant at se en episode hvor kun Rip, Rap og Rup har rampelyset. Der er også muligheder for at hver nevø kan vokse som en person, som jeg har set flere folk omkring på internettet udpege.
Noget andet jeg er blevet gjort opmærksom på er, at hver nevø har arvet en egenskab fra deres onkel Joakim, som lader dem se op til ham, og giver dem alle sammen en mulighed for at lære noget af ham (Dette fik jeg fra videoerne, som youtuberen ‘Seaniccus’ har lavet om de nyskabte nevøer. Jeg må indrømme, at jeg måske lidt for let adoptere andre menneskers meninger). Jeg synes det er et interessant tag på nevøerne, selvom de føles anderledes end originalerne. Jeg har set i et af de danske preview klip, at oversætterne vælger at tage Rip, Rap og Rups farverækkefølge direkte efter den engelske, så hvis du ikke mener navnene og farverne passer, har du nok ret.
Noget jeg helt klart skal vende mig til er, at Rip (Som er den røde ifølge den danske oversættelse) er den eneste af de tre som er Grønspætte. Jeg blev helt forbavset, da jeg hørte dette, eftersom jeg er vant til at de arbejder sammen om denne interesse.

Så har vi gode gamle Joakim von And. Jeg glædede mig meget til at se hvad de ville gøre med ham i serien, og jeg blev bestemt ikke skuffet. Denne series Joakim er et dejligt bevis på, at skaberne har researchet deres kilder før de startede. Vi møder en Joakim som er hårdtarbejdende, klog, eventyrlysten og nærig. Han har sine prioriteter på plads, men er faldet ud af sine eventyrlystne tendenser. Faktisk synes jeg det var lidt parallelt med noget jeg især så Don Rosa arbejde med i hans 12. kapitel af ‘Her er dit liv Joakim’ hvori Joakim har accepteret sit ‘nye’ liv, da han mener at han kommer fra en svunden tid, og hvor han også har accepteret han ikke kommer til at opleve at have en familie. Der er dog flere forskelle som er værd at notere.
Blandt andet vil han ikke acceptere Rip, Rap og Rups forståelse omkring hvem han er nu, i forhold til hvordan han umiddelbart ‘plejede’ at være, efter hvad de havde hørt om ham. (Faktisk er dette på en måde også lidt parallelt med “Her er dit liv”) Han begynder straks at forsøge at ændre folks forståelse af ham bagefter. Der er flere forskelle, men jeg tror egentlig forskellene er lettere at forstå hvis man ser det, i stedet for at få det forklaret af mig.
Noget jeg synes var utroligt interessant ved denne version af Joakim, var hans “Familie betyder ikke andet end problemer” filosofi. Noget som tydeligvis har en eller flere historier bag sig. Mest mystisk er hans forhold med Anders And, hvor der er en tydelig strid imellem dem. Dette er noget som vi endnu ikke har fået en klar forklaring på. Jeg synes det danner en spændende dybde i historien, som jeg er utroligt interesseret i at finde ud af mere om. Det er også værd at huske, at før den første episode af serien, har Rip, Rap og Rup aldrig mødt onkel Joakim, og er faktisk slet ikke klar over at de er i familie med ham.
Joakim har et palæ ligesom i den gamle Ducktales serie, noget jeg ikke er specielt begejstret for, men jeg kan se, at der er nogle amerikanere, som ville blive forvirrede, hvis deres Ducktales Joakim ikke havde et palæ.
Jeg blev utroligt glad da jeg fandt ud af, at skaberne havde valgt at forklare, at kun Joakim kan svømme i penge. Dette er noget som Carl Barks tydeligt viste i “Den snedige onkel Joakim” (Only a poor old man) hvori Joakim bruger dette til at narre bjørnebanden. Det bliver forklaret i episoden “The Great Dime Chase” hvor Rup (Som er den grønne ifølge den danske oversættelse) forsøger at hoppe ned i pengene, men bliver stoppet af onkel Joakim som forklarer hvor farligt det ville være. Klippet er her.
Ud fra små detaljer showet har givet indtil videre, virker det som om showet vælger at gå med Don Rosas tidslinje til en vis grad. Blandt andet kan man se på en tegneserie side (Da der nu er en Ducktales 2017 tegneserie) om beskrivelsen af Joakim, at der står “Born in 1867. A life of adventure has kept him youthful” (Født i 1867. Et liv med eventyr har holdt ham ung) . Det er et interessant valg som jeg har en meget positiv indstilling overfor, da jeg personligt elsker Don Rosas tidslinje.

Så har vi Tulle. En karakter som blev lavet til den originale serie. Dengang havde hun, som jeg kunne se, ikke rigtigt en antydning af personlighed. Hun var kedelig og unødvendig. Jeg blev glad da jeg så, at de valgte at fjerne denne Tulle fuldstændig og give hende mere personlighed. Hendes nye personlighed er eventyrlysten men akavet. Hun har hele sit liv været overbeskyttet, og har ikke så meget styr på ‘den virkelige verden’. Hvis man kigger i baggrunden af det rum man første gang ser hende i, kan man se en pil igennem hendes originale design. Hun undersøger von And familien, og nævner både Hortensia og Rapmus i den første scene hun bliver introduceret i, hvilket jeg synes var en ret god detalje. Da hendes nye personlighed blev vist, var der flere som sammenlignede hende med Mabel Pines fra Gravity Falls, hvilket giver god mening. Hun har dog nogle forskelle, og en af skaberne har sagt at Mabel ikke blev talt om da de lavede hende. Dog er der mulighed for, at Mabel var en indirekte inspiration, da der er flere af dem som arbejder på Ducktales, som også arbejdede på Gravity Falls.
Der er mere man kunne sige om Tulle, men jeg har ikke så meget andet end, at jeg synes det er en helt fin ændring, da jeg personligt ikke kunne lide den originale version af hende.

Anders And er også blevet en del af hovedpersonerne i denne serie. Dette er jeg meget taknemmelig for, da dette helt klart var noget den gamle serie manglede. Denne series Anders And er meget beskyttende overfor sine nevøer, og vil gøre alt for at passe på dem. Han bor sammen med nevøerne på en husbåd. Allerede i første scene af serien, bliver det gjort klart at Anders er arbejdsløs og skal til et jobinterview. Jeg var glad for at de valgte dette, i stedet for bare at sende ham i flåden i første episode, og nærmest glemme alt om hans eksistens (som i den originale Ducktales-serie). Jeg vil også lige nævne at han aldrig fik et fast job i episoden, hvilket åbner en gylden mulighed for at lade ham forsøge at blive ansat flere steder. De har også valgt at give ham samme farve tøj, som han har i Barks’ tegneserier.

I slutningen af “Ducktales Woo-oo!” (Den første time lange episode), bliver seriens muligvis største mysterium afsløret. Hvis du ikke vil have det afsløret, vil jeg råde dig til ikke at klikke på den følgende spoiler.
Spoiler (klikk for å vise)

Der er mange flere personer, både fra den gamle Ducktales-serie og tegneserierne. Man får gensyn med Højben (I min yndlings episode indtil videre “The House of the Lucky Gander”) som er ligeså heldig (irriterende) som han burde være, og siger nogle ting som helt klart lyder som noget Højben ville sige. Man møder Bjørnebanden og deres mor (Da deres mor jo var med i den originale Ducktales-serie) som jeg egentlig er forholdsvist tilfreds med. Der er Flintesten, som af en eller anden grund er skotsk, men opfører sig så overdrevet skotsk, at der allerede går teorier omkring på nettet om, at det er noget han lader som om.

Der er Fru Trippeby fra den originale serie, som der også er ændret betydeligt på, men det kan man nemmere se selv. Der er også Max Motor, som nærmest er præcis den samme.
Georg Gearløs er en jeg gerne ville tale om, da de har ændret så meget på ham, at han nærmest er en helt anden karakter. Han bliver introduceret i “The Great Dime Chase”
Han er faktisk nærmest sin egen totale modsætning! Den gamle Georg var et geni som hjalp Andebys folk selvom han kunne udrette så meget mere, og ikke krævede nok penge for sit arbejde. Den nye Georg er rimelig arrogant, og tænker meget på pengene (hvilket måske er godt nok for ham, da han selvfølgelig var meget underbetalt i tegneserierne). Han vil gerne bevise hvad han kan udrette, og har flere gange opfundet ting som bliver onde. Han elsker dog sine opfindelser, og føler for dem. Dette bliver bevist med dialogen “Only half my inventions turn evil, the other half are just… Wildly misunderstood!” (“Kun halvdelen af mine opfindelser bliver onde, den anden halvdel er bare… Vildt misforstået!”). Jeg burde synes det er helt uacceptabelt at ændre så meget på en glimrende karakter, men der er noget som forhindre mig i det. Jeg grinte nemlig tit når Georg var på skærmen. Der var noget ved ham, som gjorde ham utroligt underholdende at se.
Dog mener jeg også de ligeså godt kunne have lavet en helt ny karakter med disse personlighedstræk, og bare have beholdt den elskværdige Georg, men inderst inde må jeg indrømme, at jeg ikke har så meget imod den nye Georg som jeg burde have.
Frøken Rappesen er også med, med helt anderledes personlighedstræk. (Hun blev også introduceret i “The Great Dime Chase”) hun havde dog hendes originale engelske navn, hvilket hun ikke havde i den originale serie. Til forskel for hendes tegneserie version, er hun nærmest sindssyg. Jeg ved ikke så meget om hende endnu, så hun er svær at dømme helt. Dog må jeg indrømme at min mening om hende er lidt den samme som min mening om den nye Georg.

Kæmpestor spoiler for slutningen af episoden “The Beagle Birthday Massacre” i den følgende spoiler. Jeg anbefaler du ignorere den helt hvis du ikke har set den.

Nu da jeg har skrevet lidt for længe om karaktererne, er der nogle andre ting jeg gerne vil tilføje.
Tegnestilen er meget anderledes end Barks’. Selvom han er en af dem, tegnerne hævder at have taget inspiration fra, er der nogle af karaktererne som næsten ikke er til at kende. I starten skulle jeg helt klart vende mig til stilen, men så snart jeg var blevet vant til den, var den efter min mening fin. Teksturen har et meget fint tegneserie præg, som jeg synes er flot.
Der hænger Barks malerier i Joakims palæ. Der er også referencer til nogle af dem i introen.

Humoren i serien fejler bestemt ikke noget. Der er en hel masse jokes og den slags som har fået mig til at grine, og de er skrevet godt. Nogle af dem er selvfølgelig bedre end andre, de fleste er dog meget gode. Humoren og den generelle dialog i serien, er meget hen ad nogle gode moderne tegnefilm, som blandes ret godt med måden serien fremstår.

Der er kommet et officielt kort over Andeby til det nye Ducktales univers, og selvom der til min skuffelse ikke er noget tegn på Kornelius Blisand statuen, er der andre ting som er interessante. Blandt andet “Rockerduck estates” som tyder stærkt på, at vi kommer til at se Andy Anderbilt i fremtiden.
Når vi nu berører emnet af klassiske karaktere, glæder jeg mig utroligt meget til at se hvad de vælger at gøre med Gyldne Gulda. Hun har allerede fået en voice actor og et design, så jeg er spændt på at se hvordan hun bliver introduceret.

Serien har startet et helt fællesskab på flere sociale medier. Fans fra hele verden af både tegneserien, den gamle Ducktales-serie og helt nye fans, er kommet frem. Der bliver diskuteret episoder, lavet rigtig flotte tegninger, skrevet historier og alt muligt andet. Det er sjovt at følge med i.

Konklusionen er, at der helt sikkert er potentiale i denne serie. Den har lagt op til mysterier og gode fremtidige episoder. Hver gang der kommer en ny episode, bliver jeg altid overrasket over et eller andet, og jeg håber serien vil blive ved med at gå den vej, den er på vej ned af. Jeg vil helt klart anbefale serien, og selv hvis den ikke helt har samme stemning som A.A. tegneserier, står den helt fint for sig selv.

An(d)meldelse af Anders And og co. nr. 44, 2017

Skrevet af Hellevad

Efter en uge med halloween, er det nu blevet tid til et stille og roligt blad uden et bestemt tema. En interessant detalje er Rip, Rap og Rup´s brug af halstørklæder på forsiden. Det indikerer, at vi er ved at nærme os vinteren. Første side i bladet lover et spion-tema. Det er dog den sidste historie, der her er tale om. Det er interessant, at hoved-historien oftere og oftere optræder midt eller sidst i bladet. Tidligere var det næsten altid den første historie, der var hoved-historien, hvis man altså havde en sådan historie.

Historie nr. 1:
Joakim von And: ”Nordens Guld”.
Forfatter: Stefan Printz-Påhlson , Tegninger: Marco Rota

En ny Rota-historie! Jeg er glad bare ved synet af dette! Rota er nok min favorit-tegner blandt de stadig aktive, så selvom han ikke selv har forfattet denne historie, er forventningerne naturligvis alligevel høje.
Plottet er, at Joakim igennem avisen søger tre assistenter til en ekspedition til Alaska. De tre bjørnebanditter tænker naturligvis, at det er en jagt efter guld, og de melder sig i forklædning. Joakim ansætter de forklædte bjørnebanditter.
Handlingen i historien er sådan set, at bjørnebanditterne gang på gang bliver bange for et eller andet og smider Joakims tasker med proviant væk for at blive reddet. Det bliver han ikke glad for. Da de endelig finder ”guldet”, viser det sig at være multebær, hvilket Joakim spiser til morgenmad (selvom jeg mindes, han plejer at spise noget andet til morgenmad ifølge andre forfattere). Bjørnebandittern bliver meget skuffede. Da flyet åbenbart ikke kan holde til den ekstra last, vælger bjørnebanditterne at smide multebærrene ud af flyet. Da bjørnebanditterne oven i hatten vil have løn, bliver Joakim rasende.

Et ret simpelt og forholdsvis kedeligt plot. Historien er som sådan god nok, og Rotas tegninger gør helt sikkert noget godt for historien. Historien viser en side af Joakim, som sådan set ikke er ny men lettere karikeret. Og hvorfor i alverden har Joakim ikke sine nevøer med på denne tur? Historien er sådan set god og et af bladets lyspunkter, hvis ikke det eneste.

Sjov detalje: I sidste rude på sidste side ser man et postbud. Postbuddet er dog ikke en hr. hvem som helst. Det er simpelthen Lille Gnu kendt fra historierne om Anders Vildand. Faktisk tydeliggør Rota dette med en avisforside, hvor man ser borgen fra Vildand-historierne. En rigtig sjov detalje for donaldister, der er ligesom jeg er vilde med Anders Vildand. Og fedt at Rota gør dette. Er det måske et tegn på, at der vil komme en ny historie med Anders Vildand og Lille Gnu i den nærmeste fremtid?

Du gådeste:

”Nøglemysteriet”
Historie: Gorm Transgaard , Tegninger: Miguel

Dette er en klassisk Du Gådeste. Jeg gættede faktisk forkert, og den har et element af, at man tænker på, om Mickey og Snus overhovedet har fat i den rigtige dame. Og er tjeneren indblandet? På den måde en rimelig god Du Gådeste, som måske er lidt bedre end gennemsnittet.

Historie nr. 2

Bedstemor And: ”Sabotage”
Historie: Ruud Straatman , Tegninger: Sander Gulien og Tony Fernández

Dette er en lidt underlig historie efter min mening. Den ellers altid godhjertede Fætter Guf vil ødelægge bedstemor Ands bil, for at hun ikke kan køre til byen, så han bliver sat til at lave arbejde. Da hun så kører i bilen, får han dårlig samvittighed og rider hen til hende på en hest. En af de mest mystiske historier, jeg har læst. Fætter Guf er doven, men han vil ikke gøre bedstemor And fortræd. Men det er da en lille fin historie med en fin morale.

Historie nr. 3

Anders And: ”Dagens gode gerning”
Historie: Sune Troelstrup , Tegninger: Carmen Pérez og Tony Fernändez.

Anders And vil i denne historie igen, igen sabotere sine nevøers planer. I modsætning til Guf, har Anders intet imod at være mindre sød. Hans nevøer vil lave gode gerninger, og fordi Anders er lidt for hurtig og kæphøj, laver han et væddemål med dem om, at han tager opvasken resten af måneden, hvis de laver en god gerning hver denne dag. Selvom Anders prøver at ødelægge det, ender det naturligvis med, at han skal tage opvasken i en måned. Dermed en ret klassisk AA-historie, som virker lidt inspireret af nogle Barks-historie. Historien virker dog mindre god – måske bl.a. pga. tegningerne, der bestemt ikke er fantastiske.

Historie nr. 4, 5 og 6

Der kommer tre historier i træk, som jeg ikke vil komme nærmere ind på. Det er tre historier, der alle er på kun to sider, og de er tegnet af henholdsvis Massimo Fecchi, Sander Gulien og Maximino. Tre korte og ok sjove gag-historier, som ikke er mere end det. Jeg vil dog gerne rose Redaktionen for at bringe en lille afdeling med korte historier. Det så man i højere grad tidligere, så vidt jeg husker, men den tendens er forsvundet lidt.

Historie nr. 7
Anders And: ”Ballade i Brutalien”
Historie: Frank Jonker og Paul Hoogma , Tegninger: Jordi Alfonso og Comicup Studio.

Dette er sjovt nok ugens hoved-historie, som nævnes på første side. Som i gamle historier af bl.a. Barks og Rosa bruges det fiktive land Brutalien som Andebys politiske hovedfjende. Anders er ansat som rengøringsassistent i Andebys EfterrretningsVæsen, og han bliver kastet ud i en sag som agent. Han skal skaffe stjålne hemmelige tegninger tilbage fra tre brutalianske spioner. Dum som han er, får de tre spioner hurtigt fat i ham, men Rip, Rap og Rup kommer ham heldigvis til undsætning. De tager nu på jagt efter den kvindelige spion, som har chippen. Det ender med, at Anders og nevøerne ender på en raket, som skal fyres af. Det viser sig dog, at chippen er falsk, og at Anders bliver til grin.

En mærkelig, men spændende historie, som leder tankerne hen på f.eks. T.O.T. og Agent Dobbelt-A. Historien er sådan set ret spændende, det er bare slutningen, der virker ret underlig og pludselig.

Samlet vurdering:

Udmærket blad, men eneste lyspunkt var sådan set Rota-historien, og spion-historien var også ret spændende. Dermed et meget godt eksempel på et moderne AA og co.-blad. Det er ikke godt, men det er heller ikke vildt dårligt. Det er utrolig gennemsnitligt.

Farvel for denne gang

Dette var den første udgave af Donaldismeministeriets Avis! Jeg håber, I nød avisen! Vi modtager naturligvis gerne ris og ros, så avisen kan blive endnu bedre :-)

Mange donaldistiske hilsner fra Donaldismeministeriet og Redaktionen:
Skovdusse, Laujensen og Hellevad

Mange Donaldistiske hilsner:
Donaldismeminister Hellevad
og
Embedsmænd Laujensen og Skovdusse

Vi vil kæmpe for mere Donaldisme på Andeby! :-D
Unknown_Duck
6. november 2017 18:02:37 Anmeld

Tilbage til toppen
Nogen der ved hvornår afsnit 2 af Ducktales kommer?

Husk at andeby er verdens bedste by!
#Ændestop
#PartietKage
#DeRigeÆnder
AbettorGem
6. november 2017 20:05:42 Anmeld

Tilbage til toppen
Interessante anmeldelser og rigtig godt at se, vi har et aktivt donaldismeministerium - måske for første gang siden jeg gik ind i politik på Andeby :)

Hele Andebys borgmester

Formand for Rapikale Ænder - Forandring fryder!

Redaktør på Sandhedens Time - Andebys mest læste avis!
Julie_And
6. november 2017 20:31:11 Anmeld

Tilbage til toppen
God donaldistisk avis med interessante AN(D)meldelser. Det med BB koderne generer mig slet ikke, fordi det stadig er delt godt op i afsnit :)

//Julie_And

Mangler du bonuspoint? Så klik her
laujensen
6. november 2017 20:34:11 Anmeld

Tilbage til toppen
sætter særligt meget pris på at spoilers til ducktales er skjult i spoilerne. en solid start for den genopstartede donaldismeavis

Formand for det stolte parti Andiancen.

En stemme på Andiancen er en stemme på et bedre Andeby.dk.

Jeg vælger ikke mellem Rosa og Barks, jeg elsker dem begge

"Nothing is true everything is permitted"
gustavsl1
6. november 2017 21:14:58 Anmeld

Tilbage til toppen
SÅDAN! :-)

Med venlig hilsen mig, gustavsl1 med den ubegrænsede signatur.
Founderen af den ubegrænsede signatur:D
Warning: This user is viceborgmester!
#GustavErLækker
#Ændestop
#Gulle4President
#Rapkæfthed4TW
#Viceborgmester

Gammel velkomstbeskedxD

Info om
Fun_PV_Duck
7. november 2017 21:01:15 Anmeld

Moderator

Tilbage til toppen
FANTASTISK! :D Jeg har i lang tid ikke læst AA & Co. men dette blad giver mig lyst til det! Endnu engang FANTASTISK! :D

Underskriftindsamling til dem der er IMOD blokpolitik: Underskriftindsamling

Bandeord, spark, og slå,
dem der gør det,
de kan gå,
Andeby skal bestå,
det kan ingen ændre på.
Quick Reply Gem
Du skal være medlem og logget ind for at svare.

Hop til Forum
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum.
Du kan ikke svare på indlæg i dette forum.
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke ændre dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke lave afstemninger i dette forum.
Du kan ikke stemme i dette forum.

RSS

Annonce: