Annonce:
Annonce:
Velkommen til forummet på Andeby.dk

Snakkevornt sludrechatol og skribloman? Skriv, tast og skræp med dine venner på Andeby.dk!

Søg | Aktive indlæg

Debat: Påvirkning af vælgere [Byrådet] Options
Andebys_byråd
12. november 2017 12:25:08 Anmeld

Tilbage til toppen
BEMÆRK wrote:
Dette er en debat om et lovforslag i Andebys Byråd. Byrådets debatter bliver afholdt her i Forum i stedet for på en blog, som led i en prøveperiode. Alle er velkomne til at deltage i debatten.

Rapikale Ænder foreslår en lov, der forbyder forsøg på at få vælgere til at ændre deres stemmer. Når en vælger har stemt, så skal det være forbudt for de opstillede politikere og andre med parti-interesser at kontakte denne vælger for at forsøge at påvirke hans eller hendes stemme.

Lige nu findes der ingen regler på området, men de fleste, som interesserer sig for politik på Andeby, er dog enige om, at det er uetisk at skrive til en person, der allerede har afgivet sin stemme, for at få personen til at lave den om.

Vi har tidligere set hvordan et parti gik hen og vandt et valg pga. den her slags påvirkning og efter forrige valg blev lignende aktiviteter afsløret. Derfor mener Rapikale Ænder, at det desværre er nødvendigt med en sådan lov.

Rapikale Ænders forslag er en ny paragraf 9 i afsnittet om Valg:

Rapikale Ænder wrote:
§9: Når en vælger har afgivet sine stemmer, er det ikke tilladt for politikerne eller andre med politisk motivation, at rette privat henvendelse til vedkommende med henblik på at påvirke ham eller hende til at ændre sine stemmer.

Stk. 1: Afsløres en opstillet bruger i at stå bag sådan aktivitet, vil det medføre udelukkelse fra det pågældende valg og Andebys Byråd.
Stk. 2: Afsløres samme bruger i at gentage aktiviteten ved et senere valg, vil det medføre permanent udelukkelse fra Andebys Byråd.
Stk. 3: Med udelukkelse fra Andebys Byråd forstås muligheden for at være byrådsmedlem, borgmester eller engageres i et ministerium.

Afstemningen vil starte 19. november 2017

Underskrevet borgmester AbettorGem

Med Venlig Hilsen - Byrådet :-D
Unknown_Duck
12. november 2017 12:30:20 Anmeld

Tilbage til toppen
Jeg synes det lyder lige lovligt vildt med Stk. 2.

Husk at andeby er verdens bedste by!
#Ændestop
#PartietKage
#DeRigeÆnder
Spoiler (klikk for å vise)
AbettorGem
12. november 2017 12:31:11 Anmeld

Tilbage til toppen
Vi har jo allerede debatteret dette under valget, hvor mange virkede til at være enige i vores forslag, men lad høre, om I har forslag til ændringer eller tilføjelser?

Som jeg også understregede dengang, så er det her jo ikke et stort problem på Andeby og jeg og Rapikale Ænder har stor tillid til dem, der har lyst til at bidrage til Byrådet. Nogen har bare svært ved at sætte en grænse og derfor mener vi, at Byrådet må sætte en grænse.

Hele Andebys borgmester

Formand for Rapikale Ænder - Forandring fryder!

Redaktør på Sandhedens Time - Andebys mest læste avis!
AbettorGem
12. november 2017 12:33:08 Anmeld

Tilbage til toppen
Unknown_Duck wrote:

Det kan jeg godt forstå, men på den anden side: Hvis man er blevet afsløret i det én gang og alligevel går ud og gør det igen ved et nyt valg... Så er man i mine øjne så ligeglad med reglerne, at man ikke hører til i Byrådet.

Der kan eventuelt være en tilføjelse om at man kan søge om dispensation efter noget tid hos domstolen?

Hele Andebys borgmester

Unknown_Duck
12. november 2017 12:44:13 Anmeld

Tilbage til toppen
AbettorGem wrote:
Unknown_Duck wrote:

Det kan jeg godt forstå, men på den anden side: Hvis man er blevet afsløret i det én gang og alligevel går ud og gør det igen ved et nyt valg... Så er man i mine øjne så ligeglad med reglerne, at man ikke hører til i Byrådet.

Der kan eventuelt være en tilføjelse om at man kan søge om dispensation efter noget tid hos domstolen?

Det lyder som en god ide, jeg kan også godt forstå det du mener, synes det skal være med dispensation hos domstolen.

#Ændestop
#PartietKage
#DeRigeÆnder
Julie_And
12. november 2017 13:01:50 Anmeld

Tilbage til toppen
AbettorGem wrote:
Unknown_Duck wrote:

Det lyder fair nok.

//Julie_And

Mangler du bonuspoint? Så klik her
gustavsl1
12. november 2017 14:21:29 Anmeld

Tilbage til toppen
Jeg syntes det er alt for overdrevet!
Hvad er definationen helt præcist på f.eks

§9: Når en vælger har afgivet sine stemmer, er det ikke tilladt for politikerne eller andre med politisk motivation, at rette privat henvendelse til vedkommende med henblik på at påvirke ham eller hende til at ændre sine stemmer.

Altså hvad er definationen helt konkret på at have skrevet til dem om deres beslutning? Hvornår er det strafbart?
Må man ikke engang spørge hvorfor de stemte som de gjorde?

Jeg syntes det er for hårde straffe når man tænker på At man ikke kan definere det 100 procent hvornår man har gået over stregen!

Med venlig hilsen mig, gustavsl1 med den ubegrænsede signatur.
Founderen af den ubegrænsede signatur:D
Warning: This user is viceborgmester!
#GustavErLækker
#Ændestop
#Gulle4President
#Rapkæfthed4TW
#Viceborgmester

Gammel velkomstbeskedxD

Info om
AbettorGem
12. november 2017 14:37:57 Anmeld

Tilbage til toppen
gustavsl1 wrote:

Altså hvad er definationen helt konkret på at have skrevet til dem om deres beslutning? Hvornår er det strafbart?

Jeg syntes det er for hårde straffe når man tænker på At man ikke kan definere det 100 procent hvornår man har gået over stregen!

Hvor synes du så, grænsen skal gå?

Som regel er man ikke i tvivl, om det er over grænsen eller ej. Selvfølgelig kan man spørge en ven hvorfor vedkommende har valgt at stemme som han eller hun har gjort. Der kan alle vel se, at hensigten er nysgerrighed og ikke et forsøg på at ændre personens beslutning.

Når man begynder at skrive til brugere, man aldrig har haft kontakt med nogensinde før og spørger, hvorfor de har stemt, som de har, så er det i mine øjne en anden sag. Og hvis man virkelig er så nysgerrig, at man gerne vil kende deres grunde til at stemme, så kan man jo også spørge dem efter valget :)

Hele Andebys borgmester

laujensen
12. november 2017 14:51:45 Anmeld

Tilbage til toppen
jeg er principielt imod forslaget, en stemmeafgivelse i Andeby.dks forum er aldrig bindende før valget er afsluttet, og jeg mener at vi bør stole så meget på vælgerne, at de på trods af forsøg på påvirkning stemmer på det parti de foretrækker alligevel. Personlige henvendelser kan jo ikke tvinge vælgere til at ændre deres stemmer, men kun opfordre til dette, og derfor mener jeg dette lovforslag indskrænker partiernes frihed unødvendigt.

Formand for det stolte parti Andiancen.

En stemme på Andiancen er en stemme på et bedre Andeby.dk.

Jeg vælger ikke mellem Rosa og Barks, jeg elsker dem begge

"Nothing is true everything is permitted"
AbettorGem
12. november 2017 15:03:28 Anmeld

Tilbage til toppen
Vi har jo ikke åbent valg, så folk kan se hvad der er stemt og derefter skrive privat til de brugere for at få dem til at ændre stemmer. Ved det valg, jeg referer til, blev følgende sendt ud til minimum 12 brugere, der havde afgivet deres stemmer:

Parti X-politiker wrote:
Nu er det sidste chance for at redigere din stemme, og jeg syntes virkeligt at du skal gøre det.

Tænk over hvad Parti Y har lavet det seneste halve år. Er andeby blevet mere aktivt? Er byrådet blevet mere aktivt? Svaret er nej. Det er kun det modsatte der er sket.

Jeg læste at du skrev at du har stemt og om set var okay. For mig er det ikke okay. Dvs et halvt år mere med inaktivitet.

Lige nu er stemmerne sådan her:

Parti Y: 14 stemmer
Parti X: 13 stemmer

Hvis du vælger at stemme på noget nyt, og ændrer din stemme (det gør du oppe i Højre hjørne, når nu har fundet din stemme)
Så du ikke længere stemmer på Parti Y, men Parti X, så ser det sådan her ud:

Parti Y: 13 stemmer
Parti X: 14 stemmer.

det er sidste dag at stemme i, så Du kan ikke udskyde det. Det er andebys aktivitet du kan afgøre ved at ændre din stemme.
Kilde: http://www.andeby.dk/forum/Default.aspx?g=posts&t=152937

Sådan noget synes jeg ikke, Byrådet skal tillade. Ved forrige valg så vi også at der blev rettet henvendelse til nogen vælgere, i et tilfælde en pige på 11 år. Der vil jeg også tvivle på at vedkommende har samme mulighed for at stå ved sin beslutning, som du skriver, Lau.

Dertil kommer, at jeg ønsker, valgkampen kan flyttes fra private beskeder til en aktiv valgdebat i Forum. Ved de sidste to valg har der desværre ikke været så meget aktivitet under valgene, men jeg håber, at fremtidens politik på Andeby kan kæmpes i forum og på blogs fremfor i det skjulte.

Hele Andebys borgmester

laujensen
12. november 2017 15:28:13 Anmeld

Tilbage til toppen
AbettorGem wrote:
Vi har jo ikke åbent valg, så folk kan se hvad der er stemt og derefter skrive privat til de brugere for at få dem til at ændre stemmer. Ved det valg, jeg referer til, blev følgende sendt ud til minimum 12 brugere, der havde afgivet deres stemmer:

Parti X-politiker wrote:
Nu er det sidste chance for at redigere din stemme, og jeg syntes virkeligt at du skal gøre det.

Tænk over hvad Parti Y har lavet det seneste halve år. Er andeby blevet mere aktivt? Er byrådet blevet mere aktivt? Svaret er nej. Det er kun det modsatte der er sket.

Jeg læste at du skrev at du har stemt og om set var okay. For mig er det ikke okay. Dvs et halvt år mere med inaktivitet.

Lige nu er stemmerne sådan her:

Parti Y: 14 stemmer
Parti X: 13 stemmer

Hvis du vælger at stemme på noget nyt, og ændrer din stemme (det gør du oppe i Højre hjørne, når nu har fundet din stemme)
Så du ikke længere stemmer på Parti Y, men Parti X, så ser det sådan her ud:

Parti Y: 13 stemmer
Parti X: 14 stemmer.

det er sidste dag at stemme i, så Du kan ikke udskyde det. Det er andebys aktivitet du kan afgøre ved at ændre din stemme.
Kilde: http://www.andeby.dk/forum/Default.aspx?g=posts&t=152937

Sådan noget synes jeg ikke, Byrådet skal tillade. Ved forrige valg så vi også at der blev rettet henvendelse til nogen vælgere, i et tilfælde en pige på 11 år. Der vil jeg også tvivle på at vedkommende har samme mulighed for at stå ved sin beslutning, som du skriver, Lau.

Dertil kommer, at jeg ønsker, valgkampen kan flyttes fra private beskeder til en aktiv valgdebat i Forum. Ved de sidste to valg har der desværre ikke været så meget aktivitet under valgene, men jeg håber, at fremtidens politik på Andeby kan kæmpes i forum og på blogs fremfor i det skjulte.

jeg kan godt se problemstillingen, og jeg anerkender at nogen er mere påvirkelige end andre, men det ændrer ikke på at mener at dit eksempel ikke bør være ulovligt i følge vores grundlov. Jeg vil dog opfordre til at vi forsøger at holde valgdebatten på forum, vægge og blogs, men jeg mener ikke vi kan opstille forbud om brug af PM, selvom dit eksempel viser en aggressiv måde at føre valgkamp på.

AbettorGem
12. november 2017 16:40:59 Anmeld

Tilbage til toppen
Jeg ser det mere som at Grundloven har et hul lige nu, for der står ikke noget om det her. Som man kan se i den tråd, jeg henviser til, så var det også anledning til en del forvirring blandt politikerne, da der ikke var nogen regler at forholde sig til.

Som jeg tidligere har skrevet om det her spørgsmål, så kan man sige det så enkelt, at man ikke skal skrive noget om stemmer til en vælger, som ikke også kunne stå på vedkommendes væg. Det er det, Rapikale Ænder foreslår, at der kommer en paragraf om i vores Grundlov.

Hele Andebys borgmester

AbettorGem
12. november 2017 16:47:02 Anmeld

Tilbage til toppen
Jeg ser det som en anliggende for vores lovgivning, fordi jeg rent faktisk vil kalde det at udnytte vores åbne valg-system, at rette henvendelse til dem, der ikke har stemt på den "rigtige" og i værre fald bevidst eller ubevidst presse vedkommende til at ændre sin stemme.

Vores forslag vil jo også hjælpe dem, der måske kunne finde på at føre valgkamp på den måde. I forvejen er det af mange ikke anset som acceptabelt at skrive den slags beskeder til folk, der har stemt. Med den her lov, så kender man konsekvenserne og forhåbentligt betyder det, at man lader være med at gøre det.

Jeg ved, Partiet KAGE tog ansvar og bad deres medlemmer om ikke at skrive til folk privat allerede ved forrige valg. Det har jeg stor respekt for.

Hele Andebys borgmester

laujensen
12. november 2017 17:00:30 Anmeld

Tilbage til toppen
jeg er enig i at vi godt kan have nogle retningslinjer for valgkamp over PM. Andiancen stiller følgende alternative forslag:

§9 når en vælger har afgivet sin stemme, men valgperioden endnu ikke er overstået, er det tilladt for partier og løsgængere at kontakte vælgeren over PM, og opfordre vælgeren til at ændre sin stemme.

Stk. 1 hvis partiet/løsgængeren afsløres i at bruge truende sprog, vil de ændrede stemmer ikke tælle med, hvis altså afsløringen falder inden byrådssamlingen

stk. 2 hvis afsløringen af truende sprog først opdages efter byrådssamlingen, vil partiet eller løsgængeren blive bedt om at afgive et mandat, som så tildeles den der ved valget var tættest på at opnå byrådsvalg

Stk. 3 Det er domstolens vurdering hvorvidt sproget har truende karakter, eller bare er stærkt overbevisende

Unknown_Duck
12. november 2017 17:27:15 Anmeld

Tilbage til toppen
AbettorGem wrote:
gustavsl1 wrote:

Som regel er man ikke i tvivl, om det er over grænsen eller ej. Selvfølgelig kan man spørge en ven hvorfor vedkommende har valgt at stemme som han eller hun har gjort. Der kan alle vel se, at hensigten er nysgerrighed og ikke et forsøg på at ændre personens beslutning.

Når man begynder at skrive til brugere, man aldrig har haft kontakt med nogensinde før og spørger, hvorfor de har stemt, som de har, så er det i mine øjne en anden sag. Og hvis man virkelig er så nysgerrig, at man gerne vil kende deres grunde til at stemme, så kan man jo også spørge dem efter valget :)

Jeg synes heller ikke der er tvivl på hvornår man går over stregen.

#Ændestop
#PartietKage
#DeRigeÆnder
thewinnertakesitall
12. november 2017 17:44:10 Anmeld

Tilbage til toppen
Unknown_Duck wrote:
AbettorGem wrote:
gustavsl1 wrote:

næ heller ikke mig. jeg tror loven hjælper både aktiviteten under valget og de bruger, der har svært ved at sætte grænser for sig selv. hvis det er så åbent til fortolkning som andiancens forslag så tror jeg desværre ikke det har samme efekt :/

Minister for Cybersikkerhed

Medlem af Rapikale Ænder
laujensen
13. november 2017 09:29:56 Anmeld

Tilbage til toppen
thewinnertakesitall wrote:
Unknown_Duck wrote:
AbettorGem wrote:
gustavsl1 wrote:

næ heller ikke mig. jeg tror loven hjælper både aktiviteten under valget og de bruger, der har svært ved at sætte grænser for sig selv. hvis det er så åbent til fortolkning som andiancens forslag så tror jeg desværre ikke det har samme efekt :/

det er vist heller ikke samme effekt vi går efter, andiancens forslag er mere baseret på personligt ansvar, og evnen til at opføre sig ordentligt. jeg synes ikke vi bør regulere adfærd så meget som det oprindelige forslag gør.

hellevad
13. november 2017 11:01:28 Anmeld

Tilbage til toppen
Jeg synes, det kommer meget an på, om der er tale om en ny eller gammel bruger. Jeg synes ikke, det er iorden at prøve at påvirke en ny bruger, som ikke ved noget om valget. Det er heller ikke i orden at kontakte ældre brugere, men jeg finder det mindre forkert. Der er for mange nuancer i det her, til at dit (Abettorgem) foreslag giver mening. Der er også forskel på, hvilken relation den opstillede har til personen, hvordan den opstileldes sprogbrug og gennerelle henvendelse har været osv.
Jeg er med på en form for lovgivning, men den skal være mere nuanceret.

Med venlig hilsen:
http://www.andeby.dk/default.aspx?section=profile&user=hellevad
Der er helt blank og aldrig aner hvad han skal skrive som signatur og status.

Nogen gode vidoer :)

''''.

Mine brugere:

Lidt om mig:

laujensen
13. november 2017 13:59:56 Anmeld

Tilbage til toppen
hellevad wrote:
Jeg synes, det kommer meget an på, om der er tale om en ny eller gammel bruger. Jeg synes ikke, det er iorden at prøve at påvirke en ny bruger, som ikke ved noget om valget. Det er heller ikke i orden at kontakte ældre brugere, men jeg finder det mindre forkert. Der er for mange nuancer i det her, til at dit (Abettorgem) foreslag giver mening. Der er også forskel på, hvilken relation den opstillede har til personen, hvordan den opstileldes sprogbrug og gennerelle henvendelse har været osv.
Jeg er med på en form for lovgivning, men den skal være mere nuanceret.

kunne vi eventuelt have et kort introduktionskursus til nye brugere om Byrådet, når nu integrationsministeriet alligevel kontakter de nye brugere, så ville de ihvertfald være en smule bedre rustet til at deltage i valget

AbettorGem
13. november 2017 18:09:05 Anmeld

Tilbage til toppen
jeg mener, at hvis der kommer lovgivning på området, så må partierne også tage ansvar for at informere sine kandidater om hvordan man ønsker at føre valgkamp.

Hele Andebys borgmester

Quick Reply Gem
Du skal være medlem og logget ind for at svare.

Hop til Forum
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum.
Du kan ikke svare på indlæg i dette forum.
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke ændre dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke lave afstemninger i dette forum.
Du kan ikke stemme i dette forum.

RSS

Annonce: