Annonce:
Annonce:
Velkommen til forummet på Andeby.dk

Snakkevornt sludrechatol og skribloman? Skriv, tast og skræp med dine venner på Andeby.dk!

Søg | Aktive indlæg

Debat: Ændre valg-datoer [Byrådet] Options
Andebys_byråd
15. november 2017 15:27:14 Anmeld

Tilbage til toppen
BEMÆRK wrote:
Dette er en debat om et lovforslag i Andebys Byråd. Byrådets debatter bliver afholdt her i Forum i stedet for på en blog, som led i en prøveperiode. Alle er velkomne til at deltage i debatten.

Justitsminister Laujensen (Andiancen) har fremsat et forslag om at ændre Grundlovens paragraf 5 fra den nuværende:

Grundloven wrote:
§5: Valget skal ske 2 gange årligt, det første valg i året skal begynde den anden lørdag i maj. Det andet valg på året skal begynde den anden lørdag i november.

Til Andiancens ændringsforslag:

Andiancen wrote:
§5 Valget afholdes 2 gange årligt, altså med et halvt års mellemrum. Det første valg begynder anden lørdag i maj, og det andet begynder anden lørdag i november.

Stk. 2 hvis over 50% af byrådet ikke har deltaget i de sidste 3 debatter, kan borgmesteren udskrive valg i utide grundet inaktivitet. Afhængig af udskrivelsedatoen ændres §5, så byrådsperioderne aldrig overstiger 6 måneder.

Afstemningen vil finde sted 22. november 2017.
Underskrevet borgmester AbettorGem

Med Venlig Hilsen - Byrådet :-D
AbettorGem
15. november 2017 15:30:54 Anmeld

Tilbage til toppen
jeg har i første omgang to opklarende spørgsmål til Andiancen om dette forslag:

1) Har borgmesteren ikke altid ret til at udskrive valg?

2) Bør den foreslåede stk. 2 ikke gælde ved alle utidige valg og ikke kun, hvis der er blevet udskrevet valg pga. lav aktivitet?

Hele Andebys borgmester

Formand for Rapikale Ænder - Forandring fryder!

Redaktør på Sandhedens Time - Andebys mest læste avis!
AndebyAnden
15. november 2017 15:40:11 Anmeld

Moderator

Tilbage til toppen
Er 50% ikke en anelse for lavt. Der skal måske laves nogle forbehold, som fx at debatter i ferie skal tages i forhold. Jeg tror godt at man kan risikere at der i en vinterferie fx, er over 50% der ikke kan deltage. Ligeledes i en sommerferie.

Hvis jeg skal blande mig, så synes jeg ikke at der skal lavet en direkte procentdel. Derimod burde det fx borgmesteren der i samarbejde med viceborgmesteren, tager stilling til aktiviteten.

6 aktive medlemmer er under 50% og er også lavt hvis det står på i en måned. Derfor synes jeg ikke at man skal hænge sig fast på en bestemt del

Mvh Andebyanden,

Stifter af Andeby Samfundet, Formand for Andeby Samfundet, Moderator, Stifter og admin for reservesiden, Stifter af AAQ:-)

Ejer også andebyministeriet brugeren, hvis man skulle være i tvivl.

Mit borger kort:

Spoiler (klikk for å vise)
Andebys_byråd
15. november 2017 16:09:03 Anmeld

Tilbage til toppen
AndebyAnden wrote:
Hvis jeg skal blande mig

Alle er velkomne til at blande sig i Byrådets debatter også selvom, man ikke sidder i Byrådet eller er minister :) Man har bare ikke mulighed for at stemme, når aftemningen går i gang.

/AbettorGem, borgmester

Med Venlig Hilsen - Byrådet :-D
gustavsl1
15. november 2017 16:15:32 Anmeld

Tilbage til toppen
AndebyAnden wrote:
Er 50% ikke en anelse for lavt. Der skal måske laves nogle forbehold, som fx at debatter i ferie skal tages i forhold. Jeg tror godt at man kan risikere at der i en vinterferie fx, er over 50% der ikke kan deltage. Ligeledes i en sommerferie.

Hvis jeg skal blande mig, så synes jeg ikke at der skal lavet en direkte procentdel. Derimod burde det fx borgmesteren der i samarbejde med viceborgmesteren, tager stilling til aktiviteten.

6 aktive medlemmer er under 50% og er også lavt hvis det står på i en måned. Derfor synes jeg ikke at man skal hænge sig fast på en bestemt del

Altså jeg deltager ikke altid i debatter, f.eks hvis jeg ikke syntes jeg har noget at sige xD

Med venlig hilsen mig, gustavsl1 med den ubegrænsede signatur.
Founderen af den ubegrænsede signatur:D
Warning: This user is viceborgmester!
#GustavErLækker
#Ændestop
#Gulle4President
#Rapkæfthed4TW
#Viceborgmester

Gammel velkomstbeskedxD

Info om
laujensen
15. november 2017 17:36:55 Anmeld

Tilbage til toppen
AbettorGem wrote:
jeg har i første omgang to opklarende spørgsmål til Andiancen om dette forslag:

1) Har borgmesteren ikke altid ret til at udskrive valg?

2) Bør den foreslåede stk. 2 ikke gælde ved alle utidige valg og ikke kun, hvis der er blevet udskrevet valg pga. lav aktivitet?

1. som grundloven ser ud nu, udskrives der valg hvert halve år, og borgmesteren kan ikke udskrive valg udenfor de fastsatte tidspunkter.

2. det kan du sige, men lige nu er den eneste legitime grund til at udskrive valg i utide inaktivitet, og det synes jeg bør være den eneste grund.

Formand for det stolte parti Andiancen.

En stemme på Andiancen er en stemme på et bedre Andeby.dk.

Jeg vælger ikke mellem Rosa og Barks, jeg elsker dem begge

"Nothing is true everything is permitted"
laujensen
15. november 2017 17:40:42 Anmeld

Tilbage til toppen
AndebyAnden wrote:

jeg kan godt se logikken i at have undtagelser i ferieperioder, og det skal måske indskrives som en stk. 3.

jeg vil ikke centralisere så meget magt i borgmesteren og viceborgmesterens hænder, det kunne give dem mulighed for at udskrive valg på et tidspunkt der var særligt gunstigt for dem.

50% er ikke nødvendigvis optimalt, men jeg vil nu fastholde at en fikseret procentandel er smart, så det er objektivt at se om der er tilstrækkelig inaktivitet

AbettorGem
15. november 2017 19:14:02 Anmeld

Tilbage til toppen
I sidste byrådsperiode blev der udskrevet valg, fordi borgmesteren satte det til afstemning. Årsagen kan vel kaldes generel mistrivsel. Jeg synes, det bør være borgmesteren forundt at kunne udskrive valg, ligesom i virkeligheden. Rapikale Ænder fremsætter følgende forslag:

§5 Valget afholdes 2 gange årligt, altså med et halvt års mellemrum. Det første valg begynder anden lørdag i maj, og det andet begynder anden lørdag i november.

Stk. 2 Hvis borgmesteren vurderer, det vil være gavnligt for Byrådet, kan han eller hun igangsætte en byrådsafstemning om at udskrive valg før tid.

Hele Andebys borgmester

AbettorGem
15. november 2017 19:17:58 Anmeld

Tilbage til toppen
Andiancen wrote:
Stk. 2 hvis over 50% af byrådet ikke har deltaget i de sidste 3 debatter, kan borgmesteren udskrive valg i utide grundet inaktivitet. Afhængig af udskrivelsedatoen ændres §5, så byrådsperioderne aldrig overstiger 6 måneder.

Jeg synes, byrådsvalget skal blive ved med at være på to faste datoer. Hvis man gennemfører dette forslag, så vil loven om at der skal være valg på to bestemte datoer sådan set blive sat ud af funktion. Så ville valget jo for altid være forskudt og ikke falde på de to datoer.

Hele Andebys borgmester

Unknown_Duck
15. november 2017 19:30:55 Anmeld

Tilbage til toppen
Jeg er fuldstændig enig.

Husk at andeby er verdens bedste by!
#Ændestop
#PartietKage
#DeRigeÆnder
Julie_And
16. november 2017 21:36:20 Anmeld

Tilbage til toppen
Jeg er fuldtud enig i, at loven skal ændres.
Jeg bakker op om Laujensens forslag, men synes stadig, at borgmesteren skal have lov til at starte en afstemning, hvis han eller hun vil udskrive valget før. Det er sådan set også hvad AbettorGem foreslår. Jeg ville kombinere forslagene, så det ville se sådan ud:

Stk. 2 Hvis over 50% af byrådet ikke har deltaget i de sidste 3 debatter, kan borgmesteren udskrive valg i utide grundet inaktivitet uden at dette behøver at blive godkendt i en byrådsafstemning. Afhængig af udskrivelsedatoen ændres §5, så byrådsperioderne aldrig overstiger 6 måneder.

Stk. 3 Hvis borgmesteren vurderer, det vil være gavnligt for Byrådet, kan han eller hun igangsætte en byrådsafstemning om at udskrive valg før tid.

//Julie_And

Mangler du bonuspoint? Så klik her
skumsprøjt_von_and
17. november 2017 07:18:50 Anmeld

Tilbage til toppen
Julie_And wrote:
Jeg bakker op om Laujensens forslag, men synes stadig, at borgmesteren skal have lov til at starte en afstemning, hvis han eller hun vil udskrive valget før. Det er sådan set også hvad AbettorGem foreslår. Jeg ville kombinere forslagene, så det ville se sådan ud:

Stk. 2 Hvis over 50% af byrådet ikke har deltaget i de sidste 3 debatter, kan borgmesteren udskrive valg i utide grundet inaktivitet uden at dette behøver at blive godkendt i en byrådsafstemning. Afhængig af udskrivelsedatoen ændres §5, så byrådsperioderne aldrig overstiger 6 måneder.

Stk. 3 Hvis borgmesteren vurderer, det vil være gavnligt for Byrådet, kan han eller hun igangsætte en byrådsafstemning om at udskrive valg før tid.

Jeg bakker op om Julie’s forslag.

#Venskab!!!
😜😺👻🐭
#Ændestop

Partiet KAGE: :D
laujensen
18. november 2017 12:12:39 Anmeld

Tilbage til toppen
Julie_And wrote:

jeg kan godt stille mig bag din kombination af forslagen Julie, men måske vi skulle sige 3 afstemninger i stedet for debatter, for som det blev nævnt tidligere, kan der være byrådsmedlemmer som bevidst ikke blander sig, når de ikke har noget at tilføje, men det samme gælder ikke for afstemningerne.

Quick Reply Gem
Du skal være medlem og logget ind for at svare.

Hop til Forum
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum.
Du kan ikke svare på indlæg i dette forum.
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke ændre dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke lave afstemninger i dette forum.
Du kan ikke stemme i dette forum.

RSS

Annonce: