Annonce:
Annonce:
Velkommen til forummet på Andeby.dk

Snakkevornt sludrechatol og skribloman? Skriv, tast og skræp med dine venner på Andeby.dk!

Søg | Aktive indlæg

Debat: Domstolens opgaver [Byrådet] Options
Andebys_byråd
7. januar 2018 10:28:41 Anmeld

Tilbage til toppen
BEMÆRK wrote:
Dette er en debat om et lovforslag i Andebys Byråd. Byrådet debatter vil fra nu af blive afholdt i Forum istedet for på blogs. Alle er velkomne til at deltage i debatten.

Rapikale Ænder har indsendt følgende forslag om ændring af Domstolens opgaver i Domstolsloven:

Vi ønsker en tydelig opdeling af de to forskellige typer sager, som Domstolen kan blive bedt om at vurdere. Den ene er hvordan, Domstolen tolker lovgivningen. Den anden er afgørelse af/hjælp til en konflikt med brugere på Andeby.

Denne tydelig opdeling skal ske i form af mere skræddersyede regler til hver type. Vi foreslår at konfliktmægling mellem brugere ikke skal være underlagt kravene om at Domstolen skal offentliggøre et referat af sagen i samme detaljer, som hvis der er tale om tolkning af Grundloven.

§2 Der skal oprettes en blog på domstolens bruger for hver individuel sag
Stk. 2: Sagen, dommen og eventuelle appeleringer skal beskrives i indlægget.
Stk. 3: Disse blogindlæg er udelukkende til at informere andebyborgere.
Stk. 4: Ved domfældelsen skal de direkte indblandede i en sag informeres i en privat meddelelse.
Stk. 5: I tilfælde af konfliktmæglingssager skal bloggen kun beskrive sagen i korte træk. Det vil sige de involverede brugere og hvorvidt Domstolen nåede frem til en løsning eller ikke.

Læs Domstolens lovgivning her.

Afstemningen vil finde sted 14. januar 2018
Underskrevet borgmester AbettorGem

Med Venlig Hilsen - Byrådet :-D
Julie_And
7. januar 2018 12:12:54 Anmeld

Tilbage til toppen
Oprindeligt var det ment, at domstolen kun skulle håndtere tolkning af lovgivning, men nu er det blevet sådan, at de også kan mægle mellem brugere. Jeg tænker dog, at der ikke vil være så mange sager, der klassificeres som at mægle mellem brugere, fordi mange af dem vil blive mærket irrelevant.

//Julie_And
Spoiler (klikk for å vise)

Mangler du bonuspoint? Så klik her
AbettorGem
7. januar 2018 12:31:56 Anmeld

Tilbage til toppen
Så vidt jeg har forstået loven om Domstolen, så er der mulighed for at bede domstolen om hjælp hvis det er opstået en tvist mellem to (eller flere) personer?

Hele Andebys borgmester

Formand for Rapikale Ænder - Forandring fryder!

Redaktør på Sandhedens Time - Andebys mest læste avis!
Julie_And
7. januar 2018 12:45:59 Anmeld

Tilbage til toppen
Ja, men domstolen kan kun dømme i sager, der har med byrådet at gøre, da det er en del af byrådslegen, ellers falder det udenfor dets rammer.

//Julie_And

AbettorGem
7. januar 2018 12:54:31 Anmeld

Tilbage til toppen
Domstolen skal jo heller ikke som sådan dømme i konfliktmægling. Så vidt jeg har forstået er idéen med denne funktion, at Domstolen udover sit arbejde med grundloven også kan tilbyde uenige brugere at hjælp?

Hele Andebys borgmester

laujensen
7. januar 2018 16:25:13 Anmeld

Tilbage til toppen
AbettorGem wrote:
Domstolen skal jo heller ikke som sådan dømme i konfliktmægling. Så vidt jeg har forstået er idéen med denne funktion, at Domstolen udover sit arbejde med grundloven også kan tilbyde uenige brugere at hjælp?

reelt står der at domstolen kan mægle en tvist, hvilket jo dybest set ville betyde, at vi skulle få de stridende parter til at komme overens med hinanden. Det er dog ikke denne tolkning vores første sag dannede præcedens for.

Formand for det stolte parti Andiancen.

En stemme på Andiancen er en stemme på et bedre Andeby.dk.

Jeg vælger ikke mellem Rosa og Barks, jeg elsker dem begge

"Nothing is true everything is permitted"
AbettorGem
7. januar 2018 16:45:42 Anmeld

Tilbage til toppen
laujensen wrote:
AbettorGem wrote:

reelt står der at domstolen kan mægle en tvist, hvilket jo dybest set ville betyde, at vi skulle få de stridende parter til at komme overens med hinanden. Det er dog ikke denne tolkning vores første sag dannede præcedens for.

Jeg er helt enig i din tolkning af det der står i Domstolen.

Hele Andebys borgmester

Julie_And
8. januar 2018 16:50:57 Anmeld

Tilbage til toppen
Kunne I give et eksempel på den forskel det ville gøre i rapporten i konfliktmæglingsagerne?

Jeg forestiller mig, dette forslag kommer for at forhindre, at personfølsomme oplysninger bliver delt med hele andeby, men ved ikke hvad dette skulle være. Det er jo ikke sådan, at der ligefrem er hemmeligheder på andeby.

//Julie_And

AbettorGem
8. januar 2018 17:06:45 Anmeld

Tilbage til toppen
Hvis to brugere har en uenighed og beslutter sig for at bede domstolen om hjælp til at løse konflikten, så mener vi, at rapporten skal være langt mindre detaljeret. Jeg tror ikke, det giver dem med konflikter lyst til at bede om hjælp, hvis de ved at hele deres situation bliver forklaret til Andeby i en rapport.

I Rapikale Ænders forslag til stk. 5 kan I læse hvad vi synes, der skal stå i sådan en rapport.

I øvrigt er det morsomt, du skriver, der ikke er hemmeligheder på Andeby. En hemmelighed er jo netop noget som andre ikke ved :)

Hele Andebys borgmester

Julie_And
8. januar 2018 18:38:44 Anmeld

Tilbage til toppen
AbettorGem wrote:
Hvis to brugere har en uenighed og beslutter sig for at bede domstolen om hjælp til at løse konflikten, så mener vi, at rapporten skal være langt mindre detaljeret. Jeg tror ikke, det giver dem med konflikter lyst til at bede om hjælp, hvis de ved at hele deres situation bliver forklaret til Andeby i en rapport.

I Rapikale Ænders forslag til stk. 5 kan I læse hvad vi synes, der skal stå i sådan en rapport.

I øvrigt er det morsomt, du skriver, der ikke er hemmeligheder på Andeby. En hemmelighed er jo netop noget som andre ikke ved :)

Ja, okay... du ved hvad jeg mener :)

Tak for forklaringen

//Julie_And

AbettorGem
8. januar 2018 21:10:59 Anmeld

Tilbage til toppen
En rapport efter en konfliktmægling kunne være "Bruger X og Bruger Y har fået behandlet en konflikt angående Z. Domstolen nåede sammen med X og Y frem til en løsning". Måske behøver brugernes navne ikke engang indgå? Rapporten kunne også bare sige "Domstolen har fra 1. til 8. januar 2018 behandlet en strid mellem to brugere. Domstolen og brugerne nåede ikke frem til en fælles løsning".

Hele Andebys borgmester

laujensen
9. januar 2018 15:43:54 Anmeld

Tilbage til toppen
lige en lille sproglig indsigelse, der skal stå "appeller" ikke "appelleringer"

AbettorGem
9. januar 2018 15:49:45 Anmeld

Tilbage til toppen
laujensen wrote:
lige en lille sproglig indsigelse, der skal stå "appeller" ikke "appelleringer"

Det retter jeg nu.

Hele Andebys borgmester

laujensen
9. januar 2018 22:35:05 Anmeld

Tilbage til toppen
AbettorGem wrote:
laujensen wrote:
AbettorGem wrote:

Jeg er helt enig i din tolkning af det der står i Domstolen.

så skal vi have formuleret vores lovgivning skarpere, for det er ikke den forståelse af mægling som domstolen hidtil har arbejdet med.

AbettorGem
10. januar 2018 10:58:11 Anmeld

Tilbage til toppen
Sådan som jeg har forstået idéen da den blev foreslået, så var det, at to (eller flere) brugere kunne vælge at skrive til Domstolen "Hej, vi er uenige om det her, hvordan ser Domstolen på det? Hvordan kan vi bedst muligt løse konflikten?". Eller at en enkelt bruger skriver "Hej, jeg har en konflikt med den her bruger, kan Domstolen hjælpe med at mægle mellem os?".

Hele Andebys borgmester

laujensen
10. januar 2018 11:02:18 Anmeld

Tilbage til toppen
AbettorGem wrote:
Sådan som jeg har forstået idéen da den blev foreslået, så var det, at to (eller flere) brugere kunne vælge at skrive til Domstolen "Hej, vi er uenige om det her, hvordan ser Domstolen på det? Hvordan kan vi bedst muligt løse konflikten?". Eller at en enkelt bruger skriver "Hej, jeg har en konflikt med den her bruger, kan Domstolen hjælpe med at mægle mellem os?".

de henvendelser vi modtager har bare ikke været af den karakter, men har nærmere handlet om placering af skyld e.lign.

AbettorGem
10. januar 2018 11:24:34 Anmeld

Tilbage til toppen
laujensen wrote:
AbettorGem wrote:

de henvendelser vi modtager har bare ikke været af den karakter, men har nærmere handlet om placering af skyld e.lign.

Det vil jeg ikke mene at Domstolens lovgivning lægger op til. Men når en konflikt vurderes af dommerne, så skal de vel også tage stilling til hvilken af de stridende parter, der har handlet "forkert".

Der skal være et skel mellem sager der vedrører grundloven og sager, der er konflikt mellem brugere. I konflikter mellem brugere, så skal brugerne ikke være dem, der sætter dagsordenen. Det må være dommerne, som hører om et problem og forsøger at løse det bedst muligt.

Det er sådan jeg har forstået de oprindelige idéer som enten du eller Julie And er kommet med.

Hele Andebys borgmester

Julie_And
10. januar 2018 14:03:49 Anmeld

Tilbage til toppen
AbettorGem wrote:
laujensen wrote:
AbettorGem wrote:

Det vil jeg ikke mene at Domstolens lovgivning lægger op til. Men når en konflikt vurderes af dommerne, så skal de vel også tage stilling til hvilken af de stridende parter, der har handlet "forkert".

Der skal være et skel mellem sager der vedrører grundloven og sager, der er konflikt mellem brugere. I konflikter mellem brugere, så skal brugerne ikke være dem, der sætter dagsordenen. Det må være dommerne, som hører om et problem og forsøger at løse det bedst muligt.

Det er sådan jeg har forstået de oprindelige idéer som enten du eller Julie And er kommet med.

Jeg tror nærmere, at domstolen ikke skal placere nogen skyld i den type sager, fordi hvordan vurderer man hvornår noget er forkert, når domstolen skal være objektiv?

//Julie_And

AbettorGem
10. januar 2018 14:23:44 Anmeld

Tilbage til toppen
Julie_And wrote:
AbettorGem wrote:
laujensen wrote:
AbettorGem wrote:

Jeg tror nærmere, at domstolen ikke skal placere nogen skyld i den type sager, fordi hvordan vurderer man hvornår noget er forkert, når domstolen skal være objektiv?

Nogen ting kan jo godt være forkerte selvom man skal være objektiv? At være objektiv er ikke at give alle parter lige meget ret, men at vurdere det uden at tage personlige holdninger til de involverede brugere med i sin bedømmelse.

Hele Andebys borgmester

AbettorGem
10. januar 2018 15:12:11 Anmeld

Tilbage til toppen
Jeg tror at Rapikale Ænders forslag om at dele domstolens opgaver op i to specifikke kategorier er en meget god idé. En sag kan være:
1. Domstolen skal vurdere om en bestemt handling overtræder Grundloven. Domstolens afgørelse er enten "Ja, handlingen overtræder Grundloven" eller "Nej, handlingen overtræder ikke Grundloven".
2. Domstolen skal hjælpe nogen brugere med at enes. Domstolens afgørelse afhænger af den specifikke konflikt, men vil nok typisk give brugerne nogen råd til hvordan konflikten kan løses.

Jeg forestiller mig at den anden type sager meget sjældent vil komme. Det må være begrænset hvor mange store uenigheder der kan opstå på en Anders And-side. Det er et svært emne at tale om uden at blive specifik, men min erfaring med Andeby generelt er at det er meget begrænset antal brugere, som ender i konflikter med flere andre brugere. Det er ikke alle mulige brugere, som ender i konflikt med alle mulige andre brugere.

Hele Andebys borgmester

Quick Reply Gem
Du skal være medlem og logget ind for at svare.

Hop til Forum
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum.
Du kan ikke svare på indlæg i dette forum.
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke ændre dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke lave afstemninger i dette forum.
Du kan ikke stemme i dette forum.

RSS

Annonce: