Annonce:
Annonce:
Velkommen til forummet på Andeby.dk

Snakkevornt sludrechatol og skribloman? Skriv, tast og skræp med dine venner på Andeby.dk!

Søg | Aktive indlæg

Domstolsreform - Sovj.Rap & Rapikale Ænder Options
Rap_kaleÆnder
23. marts 2018 22:08:46 Anmeld

Tilbage til toppen
Sovj.Rap og Rapikale Ænder bringer her et fælles udspil til en mindre alvorlig og tung domstol.

Navneforandring
Der findes næsten ikke en and, der synes, domstolen er et godt navn. Med Sovj.Rap og Rapikale Ænders domstolsreform vil vi ændre domstolens navn til visrådet. På samme måder vil dommerne ændre navn til vismænd og viskvinder.

Dommerne
Vi mener, at det er vigtigt for demokratiet, at den dømmende magt ikke ligger hos en enkeltperson som borgmesteren. Andeby er ikke et diktatur. Sovj.Rap og Rapikale Ænder foreslår, at visfolkene beholder deres funktion som fortolkere af lovgivning, men at der ikke længere skal være tre faste dommere/visfolk. I stedet vil alle opstillede visfolk, der modtager fx 10% af stemmerne, komme på listen over visfolk og i tilfælde af, at der kommer en sag, bliver der fundet tre visfolk ved en form for udtrækning.

Vores mål med denne ændring er, at gøre domstolen mindre tung som institution. I forhold til hvor lidt arbejde domstolen har, finder vi det ikke hensigtsmæssigt at have tre personer til at passe domstolen et halvt år af gangen. Den tid så vi hellere blev brugt til at skabe aktivitet på andre måder. Eksempelvis gennem et ministerium.

Konfliktmægling
Da man i sin tid foreslå domstolen, var Andeby i en anden tilstand. Der havde været adskillelige konflikter i byrådet og uden for byrådet. Sovj.Rap og Rapikale Ænder vil dog mene, at vi i dag lever i en anden tid. Andeby er blevet meget mere fredelig og vi kan ikke forestille os lignende konflikter blusse op som Andeby ser ud nu. Desuden er domstolens forsøg på at konfliktmægle ikke lykkedes og af disse to grunde, vil vi foreslå at fjerne konfliktmægling fra domstolen. Vi vil undersøge om konfliktmægling kan blive lagt over i et ministerium i stedet eller om det helt kan undværes.

Rapikale Ænder - Vi tager andsvar for Andeby!
mikkelkj268
24. marts 2018 01:36:46 Anmeld

Tilbage til toppen
Dejligt at se Rapikale Ænder og SovjRap lave et udspil sammen :D

Jeg vil dog foreslå at kalde det visænder istedet for vismænd og viskvinder :P :D

Kage er FANTASTISK :D

Spoiler (klikk for å vise)
Huebrødrene
24. marts 2018 06:50:00 Anmeld

Tilbage til toppen
mikkelkj268 wrote:
Dejligt at se Rapikale Ænder og SovjRap lave et udspil sammen :D

Jeg vil dog foreslå at kalde det visænder istedet for vismænd og viskvinder :P :D

God ide! :D

Huebrødre er seje!!!

#SovjRap

#VIVILHAVEAKTIVANDEBYINDE2019

#CarpeDiem
AbettorGem
24. marts 2018 07:19:25 Anmeld

Tilbage til toppen
Enig

Hele Andebys borgmester

Chefredaktør på Sandhedens Time - Andebys mest læste avis

Formand for Rapikale Ænder - Forandring fryder!

Valgandsvarlig i Andebys byråd - Klik her for at deltage i valget!
laujensen
24. marts 2018 10:22:58 Anmeld

Tilbage til toppen
som tidligere nævnt ville jeg helt klart foretrække betegnelsen ombudsmænd/ombudskvinder (eller ombudsænder for komplet kønsneutralitet).
Selvom i antager at samme slags problemer ikke opstår igen, vil jeg mene det er fornuftigt at have et forsvarsværn klar, selvom det måske ikke bliver nødvendigt.

Formand for det stolte parti Andiancen.

En stemme på Andiancen er en stemme på et bedre Andeby.dk.

Jeg vælger ikke mellem Rosa og Barks, jeg elsker dem begge

"Nothing is true everything is permitted"
AbettorGem
24. marts 2018 10:43:17 Anmeld

Tilbage til toppen
laujensen wrote:
som tidligere nævnt ville jeg helt klart foretrække betegnelsen ombudsmænd/ombudskvinder (eller ombudsænder for komplet kønsneutralitet).
Selvom i antager at samme slags problemer ikke opstår igen, vil jeg mene det er fornuftigt at have et forsvarsværn klar, selvom det måske ikke bliver nødvendigt.

Synes du, domstolen har været et forsvarsværn mod stridigheder mellem brugere?

Hele Andebys borgmester

Julie_And
24. marts 2018 10:50:46 Anmeld

Tilbage til toppen
Jeg er helt klart enig med Laujensen. Det er altid godt at have et forsvarværn, hvis man skulle have brug for det.

Om de så hedder ombudsænder eller visfolk gør mig ikke så meget, men jeg mener stadig det er bedre at have 3 faste folk, for det tager lidt tid at finde ud af hvordan man skal behandle en sag bedst, hvis jeg selv skal sige det.

//Julie_And

Mangler du bonuspoint? Så klik her
AbettorGem
24. marts 2018 10:52:56 Anmeld

Tilbage til toppen
Men er domstolen et forsvarsværn mod den slags konflikter mellem brugere? Det er jeg ikke så sikker på.

Hele Andebys borgmester

Huebrødrene
24. marts 2018 12:05:06 Anmeld

Tilbage til toppen
AbettorGem wrote:
Men er domstolen et forsvarsværn mod den slags konflikter mellem brugere? Det er jeg ikke så sikker på.

Nej, det har det i hvert fald ikke.

Huebrødre er seje!!!

#SovjRap

#VIVILHAVEAKTIVANDEBYINDE2019

#CarpeDiem
AbettorGem
24. marts 2018 12:38:28 Anmeld

Tilbage til toppen
Huebrødrene wrote:
AbettorGem wrote:

Nej, det har det i hvert fald ikke.

Jeg tror, det er en forkert konklusion, at domstolen kan hjælpe i konfliktmæglen, selvom den ganske vist er tænkt til det.

I den sag, jeg blev hevet ind i oplevede jeg mest, at domstolen blev anvendt af den anden part som en form for værktøj eller instrument, som blev forsøgt brugt imod mig.

Hele Andebys borgmester

batdut5
24. marts 2018 13:07:45 Anmeld

Tilbage til toppen
Jeg er enig i det Julie og Laujensen siger.

Samtidig er jeg fuldstændig uenig i at konfliltmægling skal have sit eget ministerium. Vi har allerede rigelig med ministeriumer, hvor i nogen af dem fuldstændig kunne undværes. Samtidig kan nogen af dem os slåes sammen.
At skabe flere ministeriumer vil være meningsløst og slet ikke nødvendigt. Indtil der er blevet ryddet op i alle de ministeriumer vi har , er der ingen grund til at skabe flere

Smil til verden og verden smile igen :D

Stem på kage :D vi er fremtidens parti, der vil sikre alle at andeby altid vil være sjov :)
AbettorGem
24. marts 2018 13:11:51 Anmeld

Tilbage til toppen
batdut5 wrote:

Samtidig er jeg fuldstændig uenig i at konfliltmægling skal have sit eget ministerium. Vi har allerede rigelig med ministeriumer, hvor i nogen af dem fuldstændig kunne undværes. Samtidig kan nogen af dem os slåes sammen.
At skabe flere ministeriumer vil være meningsløst og slet ikke nødvendigt. Indtil der er blevet ryddet op i alle de ministeriumer vi har , er der ingen grund til at skabe flere

Vi siger overhovedet ikke, at der skal oprettes et nyt ministerium specifikt til dette.

Måske kan man lade et af de eksisterende ministerier varetager konfliktmægling. Måske skal det helt droppes. Det er det, vi skriver i vores opslag.

Hele Andebys borgmester

Julie_And
24. marts 2018 15:13:20 Anmeld

Tilbage til toppen
AbettorGem wrote:
batdut5 wrote:

Vi siger overhovedet ikke, at der skal oprettes et nyt ministerium specifikt til dette.

Måske kan man lade et af de eksisterende ministerier varetager konfliktmægling. Måske skal det helt droppes. Det er det, vi skriver i vores opslag.

Jeg tror ikke vi skal begynde at se konfliktmægling som noget, vi skal sætte ind i et ministerie. Domstolen burde ikke være et værktøj, og jeg havde fra starten sagt, at det ikke var meningen, at folk skulle dømmes.

Det jeg snakkede om før, var til i sager omkring loven, hvilket jeg ser som en god situation at have domstolen i.

//Julie_And

Julie_And
24. marts 2018 15:19:19 Anmeld

Tilbage til toppen
Hvordan ville den del med visænderne på listen fungere?

Hvordan foregår lodtrækningen? Hvordan kommunikerer de valgte ænder sammen?

//Julie_And

AbettorGem
24. marts 2018 15:28:51 Anmeld

Tilbage til toppen
Julie_And wrote:
Hvordan ville den del med visænderne på listen fungere?

Hvordan foregår lodtrækningen? Hvordan kommunikerer de valgte ænder sammen?

Det er jo en masse teknikaliteter, som vi sagtens ville kunne finde en løsning på, hvis ønsket er der. Hvad angår kommunikation synes jeg, løsningen med en fælles bruger som domstolens er en god løsning.

Hvad angår listen og udtræk. Så kunne jeg tænke, at der afholdes valg ligesom der har været om dommerne, hvor alle har tre stemmer, og alle der modtager X antal stemmer (Jeg tænker over 10%), kommer på listen. Udtrækningen kan vi nok finde en god og kontrollabel måde at udføre.

Nu er jeg valgansvarlig og i tilfælde af stemmelighed, kræver metoden som vi uddeler mandat med, at der bliver foretaget lodtrækning. Så det er ikke noget nyt fænomen. Jeg har beskrevet en protokol for hvordan jeg udfører lodtrækningen i tilfælde af stemmelighed og sendt den til byrådets bruger. Lodtrækningen bliver baseret på noget aktuelt, så jeg ikke på nogen måde kunne vide resultatet og som alle samtidig har mulighed for at kontrollere bagefter.

Hele Andebys borgmester

laujensen
24. marts 2018 17:42:00 Anmeld

Tilbage til toppen
AbettorGem wrote:
laujensen wrote:

Jeg taler på ingen måde om konfliktmægling her, jeg taler om muligheden for at sikre, at grundloven og andebys lovgivning bliver overholdt til punkt og prikke, og at vi har en instans, som ikke er borgmesteren, som kan skabe præcedens for tolkningen af lovgivningen.

AbettorGem
24. marts 2018 17:56:31 Anmeld

Tilbage til toppen
laujensen wrote:
AbettorGem wrote:
laujensen wrote:

Jeg taler på ingen måde om konfliktmægling her, jeg taler om muligheden for at sikre, at grundloven og andebys lovgivning bliver overholdt til punkt og prikke, og at vi har en instans, som ikke er borgmesteren, som kan skabe præcedens for tolkningen af lovgivningen.

Så beklager jeg misforståelsen. Men den del du taler om, vil vores forslag jo også bevare?

Det vil være sådan, at hvis der opstår en sag, hvor nogen mener, borgmesteren har taget sig nogen uretmæssige friheder i lovtolknigen, så kan man starte en sag om det akkurat som nu. I det tilfælde (som tyder på at være rimelig sjældent) vil der bliver udtrukket tre neutrale vis-ænder fra listen, som skal vurdere sagen.

Hele Andebys borgmester

AbettorGem
24. marts 2018 18:29:52 Anmeld

Tilbage til toppen
Kort sagt ønsker vi:

1) Ændrer navnene til noget mindre seriøstklingende
2) Afskaffe eller i hvert fald flytte konfliktmægling
3) Erstatte faste dommere med en liste af frivillige vis-ænder, der vil blive udtrukket i tilfælde af en sag. Inspireret af nævningesystemet i virkelighedens retsvæsen.

Vi gør det fordi vi synes domstolen pt giver et forkert indtryk af hvad den kan pga. dens navn. Desuden virker navnet for seriøst til Andeby.

Vi gør det også fordi vi vil skabe en domstol/visråd, der ikke fylder så meget. Der vil ikke længere være tre faste dommere. På den måde bliver der frigivet nogen ressourcer til anden aktivitet på Andeby.

Ved sidste dommervalg måtte Unknown Duck og Gustavsl1 se sig slået, men jeg er sikker på, de ville kunne vurdere en sag også. Med vores forslag vil flere brugere få mulighed for at sidde i visrådet, så det ikke kun bliver en lille elite, samtidig med at der bliver brugt mindre tid og færre ressourcer.

Hele Andebys borgmester

laujensen
24. marts 2018 21:59:34 Anmeld

Tilbage til toppen
AbettorGem wrote:
Kort sagt ønsker vi:

1) Ændrer navnene til noget mindre seriøstklingende
2) Afskaffe eller i hvert fald flytte konfliktmægling
3) Erstatte faste dommere med en liste af frivillige vis-ænder, der vil blive udtrukket i tilfælde af en sag. Inspireret af nævningesystemet i virkelighedens retsvæsen.

Vi gør det fordi vi synes domstolen pt giver et forkert indtryk af hvad den kan pga. dens navn. Desuden virker navnet for seriøst til Andeby.

Vi gør det også fordi vi vil skabe en domstol/visråd, der ikke fylder så meget. Der vil ikke længere være tre faste dommere. På den måde bliver der frigivet nogen ressourcer til anden aktivitet på Andeby.

Ved sidste dommervalg måtte Unknown Duck og Gustavsl1 se sig slået, men jeg er sikker på, de ville kunne vurdere en sag også. Med vores forslag vil flere brugere få mulighed for at sidde i visrådet, så det ikke kun bliver en lille elite, samtidig med at der bliver brugt mindre tid og færre ressourcer.

Hvis vi er inspireret af virkeligheden, så ville jeg foreslå at dommervalget kun valgte en dommer, og resten af byrådets medlemmer så var i puljen, når der skulle udvælges 2 nævninge/domsmænd. Jeg mener at vi ved at have faste folk, sikrer at der er nogen der har en hvis knowhow (selvom jeg anerkender at man kan lære hurtigt), og står klar til at handle hvis det skulle blive nødvendigt.

AbettorGem
24. marts 2018 22:07:36 Anmeld

Tilbage til toppen
Vi har ikke noget særligt ønske om at gøre domstolen mere virkelighedsnær. Men tanken om nævninge gav os idéen til at lade dommerne blive valgt ved udtræk i stedet for at have tre faste.

Jeg ser virkelig ikke nogen grund til at udpege folk i næste byrådsperiode til at passe domstolen. Hvem ved om den overhovedet vil blive brugt? Vi er helt enige i, at den dømmende magt ikke må komme tilbage til borgmesteren, men vi ser denne dømmende magt som noget, der vil blive brugt yderst sjældent og derfor mener vi, at det her system er det mest gavnlige, da det ikke tager nogens tid, når der ikke er nogen sager.

I mine øjne er det ikke så svært. Vi laver en skabelon-agtig besked, som de tre vis-ænder modtager, hvor de bliver informeret om hvilket lov og hvilken konflikt der er tale om. De bliver bedt om i fællesskab at komme frem til deres tolkning af loven, så det ikke længere bare er borgmesterens tolkning, men tre neutrale vis-ænder.

Jeg tror ærligt talt at alle brugere, som en hvis del af byrådet siger god for, vil være i stand til at komme med deres forståelse af en lov i løbet af to uger.

Hele Andebys borgmester

Quick Reply Gem
Du skal være medlem og logget ind for at svare.

Hop til Forum
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum.
Du kan ikke svare på indlæg i dette forum.
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke ændre dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke lave afstemninger i dette forum.
Du kan ikke stemme i dette forum.

RSS

Annonce: