Annonce:
Annonce:
Velkommen til forummet på Andeby.dk

Snakkevornt sludrechatol og skribloman? Skriv, tast og skræp med dine venner på Andeby.dk!

Søg | Aktive indlæg

Sandhedens Time #8 Options
AbettorGem
21. marts 2018 13:10:48 Anmeld

Tilbage til toppen

Dette nummer af Sandhedens Time stiller skarp på Andebys domstol, som blev vedtaget i slutningen af den forrige byrådsperiode af et næsten enigt byråd. Først vil vi bringe en gennemgang af domstolens første halve år og dernæst bringer vi et interview med domstolens moder, Julie And.

Politik

DOM OVER DOMSTOLEN
Andeby har i mange år afstået fra at have en domstol, men for et halvt år siden, blev det vedtaget, at vores side skulle have en. I en sag om parti-stiftelse valgte den daværende borgmester at tolke grundloven på et tvetydigt grundlag og entydigt til egen fordel, hvilket fik Julie And fra Partiet KAGE til at foreslå indførelsen af en domstol. Sådan blev den dømmende magt frataget borgmesteren og givet til tre dommere. Hvordan er det gået domstolen siden? Sandhedens Time har set nærmere på sagen.

TOLKNING AF LOVGIVNINGEN
Domstolen er forpligtet til at informere om sine aktiviteter gennem deres blogs. Her fremgår det, at domstolen ikke en eneste gang indtil videre har behandlet nogen form for tolkning af grundloven. Ingen har med andre ord bedt domstolen undersøge, om borgmesteren [mig] eller byrådet ikke har overholdt grundloven. Er det et tegn på det nuværende byråds moralske standard, eller et tegn på at domstolen er unødvendig?

KONFLIKTMÆGLING
På konfliktmægling-fronten har domstolen dog været på arbejde. Den første sag kom umiddelbart efter domstolens oprettelse og omhandlede forsøg på at opnå adgang til en brugers IP-adresse. Besøger man bloggen, der beskriver denne sag, vil man se, at de to implicerede brugere skændes videre i selve domstolens blog. Herefter fulgte en sag, hvor undertegnede indvilligede i at deltage i konfliktmægling, men som man kan læse, blev den aftale, vi fandt frem til ikke indgået, da den anden part angiveligt havde for travlt til at acceptere den.

DOMSTOLENS FREMTID
Domstolens fremtid er stadig åben. Vil den udvikle sig til en vigtig institution i Andeby eller falde fra hinanden grundet manglende nytte? Sandhedens Time har allerede påpeget domstolens manglende sager om tolkning af lovgivningen og ser man på sagerne om konfliktmægling, kan Sandhedens Time godt betvivle, at der vil opstå flere i dagens Andeby.

INTERVIEW: UNDER DE MANGE LAG AF KAGE
Det seneste år har Julie And været kvinden bag en lang række politiske bedrifter. Hun var meget indflydelsesrig som viceborgmester i en turbulent byrådsperiode og medvirkede formentligt til beslutningen om at udskrive tidligt valg. Hun er Andebys domstols arkitekt og har det seneste halve år ført an i udformningen af det nye kulturministerium. Partiet KAGE har meget med sig ved dette valg og uanset hvad, er Julie And et seriøst bud på vores kommende borgmester. Derfor har Sandhedens Time (ST) valgt at bringe et stort, helsides interview med Julie And (JA).

DEN EVIGE TOER
ST: Ved de sidste tre valg har Partiet KAGE set sig slået på målstregen. Først af Donaldisterne og senere Rapikale Ænder. Nu har de to partier trukket sig fra kampen om borgmesterposten og I er partiet med flest kandidater. Bliver det her KAGE's valg?

JA: Vi håber i hvert fald, at det vil ende med at være KAGE's valg, og det er ikke en hemmelighed, at vi går efter borgmesterposten. Dog er vi ikke de eneste i løbet. Der er også andre kandidater, der har gode chancer for at vinde.

ST: I den snart afsluttede byrådsperiode har dit parti fremsat ganske få forslag. Er det noget, der vil ændre sig, hvis I vinder valget?

JA: Vores fokus har været at skabe aktivitet ved hjælp af vores arbejde i kulturministeriet. Mange forslag i byrådet har været fornuftige, men vi har ikke selv haft stort fokus på at ændre byrådsloven. Så længe vi mener, det er mere nyttigt, bruger vi tiden på at skabe aktivitet i form af events, konkurrencer, historier, aviser osv.

IKKE SÅ NEUTRALE ENDDA
Partiet KAGE’s tilgang til at skabe aktivitet ligger altså ikke i byrådets lovgivning, hører vi Julie And forklare. Derfor er det interessant, at hendes parti samtidig har stået for den største politiske beslutning i nyere tid. Også større end grundlovsreformen, vil Sandhedens Time påstå, nemlig Andebys domstol.

ST: Det var dig, der i sin tid foreslog en domstol. Hvad tænker du om det forslag og hvad er dine tanker om domstolen i dag?

JA: Jeg ser udbredt positivt på domstolen, da den demokratisk fjerner den dømmende magt fra borgmesteren. Der har endnu ikke været behov for dens funktion, men der kunne blive det når som helst og i det tilfælde er det rart at have den.

ST: Hvad er domstolens største udfordring?

JA: Den største fejl som jeg ser det, er at kalde domstolen for en domstol. Navnet har give indtryk af at strider mellem brugere var inkluderet i domstolens dømmeområde. Så længe domstolen kun kan forholde sig neutralt og handle i form af anbefalinger, tror jeg, det kan fungere, men så snart domstolen begynder at dømme brugere, går det galt. Hvis dette nogensinde skulle ske, vil KAGE gøre alt for at ændre loven.

EN TVIVLSOM SUCCES?
Julie Ands forklaringer stemmer overens med Sandhedens Times egen gennemgang af domstolen. Den er ikke blevet brugt som dømmende magt endnu og forsøg på konfliktmægling er mislykkedet. Derfor finder Sandhedens Time det relevant at så tvivl om domstolens succes.

ST: Du taler om, at den kan komme til at fungere, men er der overhovedet brug for domstolen?

JA: KAGE mener, der er brug for et eller andet redskab til at kunne tage beslutninger i en lovmæssig konflikt, for de kan altid opstå. Domstolen hjælper i den henseende, at man ikke lader én person tage beslutningen og at en beslutning også kan tages i forbindelse med et valg, hvor Andeby står uden byråd.

ST: Hvad vil du give domstolens første halve år på tolv-skalaen?

JA: Nu har jeg aldrig gået i skole i Danmark, men jeg ville give enten 7 eller 10.

Kultur

ALT ANDET END MEKANISERET - Anmeldelse af Anders And & Co. #11 2018
I ugens blad har man igen valgt at have et gennemgående tema, denne gang teknologi. Det kan virke underligt, men måske er det en god idé. Tidligere har bladet med krimi-tema scoret højest på Sandhedens Times timeglas-skala, men ugens blad overgår den. At have et tema giver bladet et tiltrængt fokus og i dette nummer undgår man endda næsten at køre træt i emnet.

SOM SMURT I MARGARINE
Mekaniseret margarine er bladets første historie. Det er en simpel historie, men viser hvad Anders And & Co. kunne være, hvis kvaliteten var højere. Mange store opfindelser er blevet til grundet dovenskab og det er netop Anders’ trang til frokostpause, der giver ham idéen til en arbejdsrobot. Hans chef Joakim von And har pengene og Georg Gearløs har evnerne. Historien belyser nogen interessante emner på et børnevenligt niveau i forhold til kunstig intelligens og teknologiens grænser. Maximinos tegninger er eksemplariske. Farverne er lækre og spillet mellem Anders og Joakim bliver formidlet til topkarakter.

ELENDIGT FORTALT
Vejrvirtuosen forsøger at fortsætte det teknologiske tema, men det bliver gjort med langt mindre finesse. Det er den fortærskede historie om Georg Gearløse, der opfinder noget, som løber løbsk. Denne gang en maskine, der kan manipulere vejret. Historiens største problem er, at den er fortalt elendigt. Nogle aspekter bliver fortalt så hurtigt, at man dårligt forstår hvad der foregår og andre er så rodet skildret, at man bliver ligeglad.

HØJT NIVEAU
Et andet højdepunkt er genudgivelsen af historien Kunde nummer 1.000.000 fra 1981, bl.a. med illustrationer af Vicar. Det er solidt arbejde og Sandhedens Time foretrækker til hver en tid at læse en snart 40 år gammel historie, der holder, fremfor en ny og middelmådig. Man har også valgt at bringe et dobbeltsides interview med den såkadte robot-ekspert Louise Fuchs og overraskende nok fungerer det glimrende.

VED SIDEN AF SIG SELV
Bladets sidste lange historie er en såkaldt Ducktales-historie, hvilket utvivlsomt vil glæde mange læsere, men denne fandt ikke den store glæde i den. Først og fremmest kniber det med Henrik Frøjk Nørby Nielsens oversættelse. Hans tekst ligger sig sprogligt for tæt op af engelske formuleringer og han formår ikke, at få originalens humor med over i den danske kontekst. Deruover er det en besynderlig historie. Grundet ophavet i Ducktales-serien virker alle karakterne en smule ved siden af sig selv og stilen er naturligvis radikalt anderledes fra resten af bladet.

Tak fordi du læste med og tak til de medvirkende!
AbettorGem

Sandhedens Time wrote:
Har du set noget interessant, spektakulært, mystisk eller uretfærdigt på Andeby?
Send Sandhedens Time et tip! Vi undersøger sagerne til bunds og garanterer 100% anonymitet, hvis ønsket.

Chefredaktør på Sandhedens Time - Andebys mest læste avis

Formand og byrådsmedlem for Rapikale Ænder - Forandring fryder!
Huebrødrene
21. marts 2018 14:35:52 Anmeld

Tilbage til toppen
God avis som altid! :D

Stolt donaldismeminister og stolt medlem af SovjRap!

Huebrødre er seje!!!

#SovjRap

#VIVILHAVEAKTIVANDEBYINDE2019

#CarpeDiem
laujensen
21. marts 2018 16:48:11 Anmeld

Tilbage til toppen
som altid velskrevet og med fingeren på pulsen, men lidt konstruktiv kritik vil jeg alligevel indskyde. at kalde Julie And for domstolens arkitekt er en tilsnigelse, for rigtigt nok var hun en af de ledende kræfter bag dens indførelse, og spillede også en større rolle i at implementere den, men både Rapikale ænder og Andiancen, samt diverse indspark fra resten af byrådet, spillede en mærkbar rolle i udformningen af den nuværende domstol.

Formand for det stolte parti Andiancen.

En stemme på Andiancen er en stemme på et bedre Andeby.dk.

Jeg vælger ikke mellem Rosa og Barks, jeg elsker dem begge

"Nothing is true everything is permitted"
AbettorGem
21. marts 2018 17:06:37 Anmeld

Tilbage til toppen
laujensen wrote:
som altid velskrevet og med fingeren på pulsen, men lidt konstruktiv kritik vil jeg alligevel indskyde. at kalde Julie And for domstolens arkitekt er en tilsnigelse, for rigtigt nok var hun en af de ledende kræfter bag dens indførelse, og spillede også en større rolle i at implementere den, men både Rapikale ænder og Andiancen, samt diverse indspark fra resten af byrådet, spillede en mærkbar rolle i udformningen af den nuværende domstol.

Jeg kan se, hvad du mener, men faktum er, at uden Julie And, havde der sandsynligvis ikke været en domstol i dag. Eftersom hun var den, der foreslog en domstol til at starte med og hun i øvrigt har fremsat en stor del af lovgivningen, synes jeg, betegnelsen er rimelig.

Jeg vil dog samtidig også gerne anerkende det store arbejde, jeg ved, du har lagt i domstolen i denne byrådsperiode.

laujensen
21. marts 2018 17:19:28 Anmeld

Tilbage til toppen
AbettorGem wrote:
laujensen wrote:

Jeg kan se, hvad du mener, men faktum er, at uden Julie And, havde der sandsynligvis ikke været en domstol i dag. Eftersom hun var den, der foreslog en domstol til at starte med og hun i øvrigt har fremsat en stor del af lovgivningen, synes jeg, betegnelsen er rimelig.

Jeg vil dog samtidig også gerne anerkende det store arbejde, jeg ved, du har lagt i domstolen i denne byrådsperiode.

havde du kaldt hende hovedarkitekten eller en af arkitekterne bag, så havde jeg været fuldstændigt ombord.
Det takker jeg for, men Rapikale ænders ændringer var også af markant betydning, i forhold til domstolens nuværende udformning.

Unknown_Duck
22. marts 2018 08:30:13 Anmeld

Tilbage til toppen
AbettorGem
22. marts 2018 08:39:36 Anmeld

Tilbage til toppen
laujensen wrote:
AbettorGem wrote:
laujensen wrote:

havde du kaldt hende hovedarkitekten eller en af arkitekterne bag, så havde jeg været fuldstændigt ombord.
Det takker jeg for, men Rapikale ænders ændringer var også af markant betydning, i forhold til domstolens nuværende udformning.

Julie Ands andel i domstolen er i mine øjne så stor, at den overskygger de bidrag, de øvrige partier er kommet med. Ændringen fra ingen domstol til at have en domstol er den største politiske forandring på Andeby i meget lang tid. Det er nok bare et spørgsmål om, hvad vi lægger i ordene.

AbettorGem
22. marts 2018 08:47:02 Anmeld

Tilbage til toppen
Sandhedens Time vil gerne invitere samtlige partier til at debattere Andebys domstol i dette indlæg.

Hvordan har domstolen klaret sit første halve år? Er der brug for en domstol på Andeby? Er der noget , der bør ændres ved den? Er der nogen, der slet ikke er for en domstol?

Unknown_Duck
22. marts 2018 10:35:22 Anmeld

Tilbage til toppen
batdut5
22. marts 2018 14:13:55 Anmeld

Tilbage til toppen
selve ideen og tanken bag domstolen var virkelig god. Jeg kunne virkelig godt li den måde domstolen var præsenteret på. Dog har min synspunkt på domstolen ændret sig markant. Det skyldes den måde domstolen er blevet formet senere hen

Smil til verden og verden smile igen :D

Stem på kage :D vi er fremtidens parti, der vil sikre alle at andeby altid vil være sjov :)
Huebrødrene
22. marts 2018 14:31:24 Anmeld

Tilbage til toppen
Enig med batdut, nogenlunde: God ide til at holde styr på sagerne, meeeeeeen: Da jeg og Miklo var oppe at toppes med AndebyAnden, fik han jo slettet Miklos blogge via Admin. Godt nok havde vi ikke tænkt os at sætte ham for en domstol. Men hvis der nu er en ligende situation med blogge, forumindlæg o.s.v og parten, der har skrevet de blogge, gerne ville sætte "fjenden" for en domstol, men fjenden så via Admin får fjernet bloggene, så er der jo intet demokratisk i det. Derudover synes jeg, at navnet kan virke lidt for alvorligt. Lidt som om man bliver dømt, hvilket jo ikke ville give nogle mening. Tænk nu hvis det er yngre børn. Formningen, som batdut nævner, er ikke så godt.

Så udfra hvad jeg har skrevet, går jeg ikke ind for det nuværende format på en hjemmeside som denne. Jeg ville hellere havde et slags et ministerium, som via grundloven, kan sætte en stopper for alvorlige og kraftige situationer. Og skabe god karma og stemning. Jeg kalder det Tryghedsministeriummet.

Huebrødre er seje!!!

#SovjRap

#CarpeDiem
AbettorGem
22. marts 2018 14:55:41 Anmeld

Tilbage til toppen
Du ville i den situation ikke kunne hive AndebyAnden i retten. Din eneste mulighed ville være, at få dommerne til at invitere ham til konfliktmægling, hvor de tre dommere kan hjælpe med at løse jeres konflikt. For eksempel ved at finde ud af hvad der er op og ned i sagen, eller arbejde sig frem til en frivillig aftale, som begge parter har lyst til at forpligte sig til.

Jeg har selv oplevet at blive hevet i retten grundet den slags ting, som Huebrødrene beskriver, men anklagerne blev trukket tilbage, da der ikke var hold i dem. Efterfølgende har byrådet vedtaget, at man kun kan igangsætte sager imod brugere, hvis de er involveret i byrådet og har overtrådt lovgivningen. Hvis det ikke har noget med byrådets lovgivning at gøre, så er det eneste domstolen tilbyder at hjælpe som konfliktmægler.

Huebrødrene
22. marts 2018 15:04:10 Anmeld

Tilbage til toppen
Fair nok, men det er bare et lille hul...

Huebrødre er seje!!!

#SovjRap

#CarpeDiem
AbettorGem
22. marts 2018 16:08:23 Anmeld

Tilbage til toppen
Hvordan ville et tryghedsministerium adskille sig fra domstolen efter Sovj.Raps mening?

Huebrødrene
22. marts 2018 16:26:43 Anmeld

Tilbage til toppen
I stedet for kun at handle, når der er en sag, ville ministeriummet forsøge at holde siden tryg generelt. Plus at man ikke kan blive sat for noget så alvorligt som en retssag.

Huebrødre er seje!!!

#SovjRap

#CarpeDiem
AbettorGem
22. marts 2018 17:52:27 Anmeld

Tilbage til toppen
batdut5 wrote:
selve ideen og tanken bag domstolen var virkelig god. Jeg kunne virkelig godt li den måde domstolen var præsenteret på. Dog har min synspunkt på domstolen ændret sig markant. Det skyldes den måde domstolen er blevet formet senere hen

Hvad er det for nogen ændringer, du tænker på?

Fun_PV_Duck
22. marts 2018 18:47:29 Anmeld

Moderator

Tilbage til toppen
Huebrødrene wrote:
I stedet for kun at handle, når der er en sag, ville ministeriummet forsøge at holde siden tryg generelt. Plus at man ikke kan blive sat for noget så alvorligt som en retssag.

Spændende idé :D

Jeg synes at Domstolen har klaret det fint. Det ligner dog ikke at man rigtigt har brug for den? Eller er det fordi det ikke er blevet nødvendigt endnu? Jeg er enig med jer andre. "Domstol" er et lidt hårdt ord :D

Jeg synes vi skal beholde Domstolen som den er, lidt endnu. Og så se om der er noget der skal ændres :D

Spoiler (klikk for å vise)

STEM PÅ TDVP

Bandeord, spark, og slå,
dem der gør det,
de kan gå,
Andeby skal bestå,
det kan ingen ændre på.
Julie_And
22. marts 2018 21:18:16 Anmeld

Tilbage til toppen
Som jeg ser det, så er domstolens hovedformål at behandle sager om lovene. I disse sager kan domstolen tolke loven og rådgive byrådet. KAGE vil ændre dette til, at domstolen også kan tage definitive beslutninger om hvordan lovgivningen skal tolkes, da det netop er dette, der kan gøre en forskel.

Konfliktmægling er næsten et sideformål, som domstolen også giver muligheden for, men er ikke dets primære formål.

//Julie_And
Spoiler (klikk for å vise)

Mangler du bonuspoint? Så klik her
laujensen
23. marts 2018 19:23:39 Anmeld

Tilbage til toppen
AbettorGem wrote:
Sandhedens Time vil gerne invitere samtlige partier til at debattere Andebys domstol i dette indlæg.

Hvordan har domstolen klaret sit første halve år? Er der brug for en domstol på Andeby? Er der noget , der bør ændres ved den? Er der nogen, der slet ikke er for en domstol?

Jeg synes at domstolen har gjort det så godt som det var muligt, med de utroligt frie rammer den lagde ud med, men jeg er selvfølgelig også investeret i projektet.

Jeg kan godt se behovet for en domstol, men hvis man droppede konfliktmægling, som vi unægteligt har haft udfordringer med, så kunne man godt afskaffe domstolen og erstatte det med en ombudsmand e.lign.

hvis der fortsat er flertal for at bevare domstolen, så skal den uden tvivl reformeres, for der er store dele af domstolens arbejdsgang, der er meget op til fri fortolkning, og det mener jeg ikke er en god ting.

batdut5
23. marts 2018 20:19:27 Anmeld

Tilbage til toppen
Jeg er enig med Laujensen.

Jeg har personlig fundet det svært, som den ene af dommerne at skulle løse sager. Da vi har haft så fri fortolkning. Den frie fortolkning, har gjort at vi skulle tænke os meget godt om med vores afgørelse.

Smil til verden og verden smile igen :D

Stem på kage :D vi er fremtidens parti, der vil sikre alle at andeby altid vil være sjov :)
Quick Reply Gem
Du skal være medlem og logget ind for at svare.

Hop til Forum
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum.
Du kan ikke svare på indlæg i dette forum.
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke ændre dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke lave afstemninger i dette forum.
Du kan ikke stemme i dette forum.

RSS

Annonce: