Familiebogklub

Det er en god ide at engagere hele familien til læsning, så det bliver en sjov familieaktivitet i stedet for en kedelig pligt. Alle i familien kan læse den samme bog, men I kan også læse jeres egne. Aftal i familien, hvad der passer bedst til jer. Når alle i familien er færdige med deres bøger, kan I aftale en dag hvor I samles og snakker om det, I har læst. I kan lave te eller kakao, måske spise et stykke kage og pynte op i temaet over det I har læst.

Tal om bogen

I skole og børnehave arbejder man med læsning ud fra pædagogiske modeller. Adrian Chambers model for samtale om læsning er velkendt – måske kan dit barn genkende den? Den består af fire spørgsmål:

1. Hvad kunne du lide ved bogen?
2. Hvad kunne du ikke lide ved bogen?
3. Var der noget, du undrede dig over?
4. Hvilke mønstre eller forbindelser opdagede du?

Start med tegneserier

Når ordene forstærkes af billeder øges læseoplevelsen. Vi hører ofte historier om folk, som har lært at læse med hjælp af Anders And. Tegneserier anvendes også i skolen til at fremme læselysten og forbedre læseforståelsen.

Skemalæg læsestunden

Det er nok med et kvarters læsning et par gange om ugen: sluk alle skærme og fjern andre ting, der distraherer, sæt jer godt til rette i sofaen og begynd at læse. En læsestund før aftensmaden er tit et godt tidspunkt, da man så har mulighed for at snakke om læseoplevelsen over middagen.