Carl Barks (1901-2000) er den mest kendte Anders And-tegner gennem tiderne.
Carl Barks blev født i Oregon i 1901 og havde egentlig en ret mærkelig karriere bag sig. Som 42-årig følte han sig ret mislykket, fortæller han selv: “Jeg har altid været lige så uheldig som Anders. Jeg var dårlig som cowboy, træhugger, trykkeriarbejder, stålarbejder, tømrer, animator og hønseavler. Men alle disse oplevelser har hjulpet mig med at skrive historier om den stakkels uheldige Anders And.”
Carl Barks startede faktisk som tegneserieskaber i 1943. I starten var det ikke meningen, at han selv skulle skrive manuskripter, men han var så utilfreds med det første manuskript, han fik tilsendt, at han ændrede det, før han tegnede serien. Redaktionen var tilfreds med ændringerne, og Barks fortsatte med at lave både manuskripter og tegninger i de næste 24 år. Han var utroligt produktiv og skabte 6371 striber i næsten 400 serier. Derudover tegnede han 190 omslagsbilleder. Som pensionist lavede han mere end 150 smukke oliemalerier, og nogle af dem er blevet solgt for millioner af kroner.
Men tilbage til serierne. Carl Barks gav Anders en personlighed og opbyggede en hel verden omkring ham. Fætter Højben, Hexia de Trick, Bjørne-banden, Grønspætterne, Georg Gearløs og selvfølgelig Joakim von And – de er alle Carl Barks-skabelser. Derfor burde Kornelius Blisand-statuen i Andeby faktisk udskiftes med en statue af den virkelige grundlægger af Andeby, nemlig Barks selv.
Barks var ukendt for de fleste langt ind i 1970’erne. Dem, der voksede op med hans historier i 50’erne og 60’erne, kaldte ham simpelthen for “den gode tegner”; de vidste ikke, hvad han hed. Alligevel hævdes det, at han var det 20. århundredes største forfatter og måske en af dem, der har betydet mest for den opvoksende generations verdensbillede. Er det rigtigt at påstå det? Tja, han tegnede serier, der har været i danske Anders And & Co. siden 1949. Hvis man tæller alle album og bøger, hans serier er blevet udgivet i, bliver det utallige sider Barks, der er blevet læst af mennesker i alle aldre. I historierne er der korrekte fakta og henvisninger til geografi, historie, klassisk litteratur, mytologi osv., indlejret i spændende historier fra eksotiske hjørner af verden. Mange lærere har forbløffet hørt fra elever, der sidder inde med overraskende viden: “Det har jeg læst i Anders And.”
I 1994 var Carl Barks på Europaturné, og i alle hovedstæder blev han hyldet som en blanding af popmusiker og helt. Han mødte statsmænd og kulturpersonligheder, men tog sig alligevel tid til at tale med almindelige fans. Og han kastede ikke håndklædet i ringen som 90-årig: efter europaturnéen lavede han manuskripter og skitser til to nye serier, “En historisk hest i hestevæg” og “Somewhere in Nowhere” (ikke udgivet på dansk). Samtidig fortsatte karrieren som maler helt frem til få uger før hans død.
Det er få forundt at opnå så meget som denne mester inden for tegneserier gjorde gennem et langt liv. Da det er svært at udtrykke, hvad vi føler for Carl Barks med ord, nøjes vi med at afslutte med to:
Tak, Carl.