Annonce:
Annonce:
Anders Ands programmeringsskole, del 4:4

Anders Ands programmeringsskole, del 4:4

Lær at programmere

Resumé

I sidste nummer lærte vi, hvordan man ved hjælp af variabler kunne få point. Den sidste brik inden for programmering er, hvordanman kan få sprites til at tale med hinanden ved hjælp af en meddelelse.

Hvad er en meddelelse?

En meddelelse er en hændelse, som kan starte et antal instruktioner. Det seje er, at en sprite kan sende en meddelelse, som en anden sprite senere reagerer på. Tænk, hvis du jagter en bold og “skyder”, hver gang du rører bolden. Bolden kan så reagere på meddelelsen og f.eks. flytte sig.

Her er en variant af programmet fra sidste blad med meddelelse. Du kan styre Anders med piltasterne, og når Anders rører bolden, så sender han meddelelsen “skyd”. Bolden venter kun på at modtage en “skyd”-meddelelse.
Når det sker, flytter den sig 10 trin/skridt.

I et spil vil du måske gerne have masser af sprites, hvilket kan blive ret så svært at styre.

Men for at gøre det lettere, kan du bruge kloner.

Hvad er en klon?

En klon er en kopi af en sprite, som du opretter, mens programmet kører. På den måde kan du få hundredvis af sprites på skærmen med meget lidt kodning! Kloner er specielle hændelser, som køres, når klonen oprettes.

Her har vi et program, hvor Anders opretter en klon af en bold ved at trykke på mellemrumstasten.
Nu vil bold-spriten skjule sig, indtil programmet starter. På den måde ser vi ikke bolden, inden den skabes. Når boldspriten starter som klon, går den til samme position som Anders og viser sig. Den originale bold-sprite er jo gemt! Derefter rykker boldklonen sig et stykke fremad. Og så slettes den. Hvis vi ikke gør det, bliver den tilbage på skærmen, til programmet slutter!

Det her kan være lidt indviklet, men test det selv i f.eks. Scratch, så bliver det lettere at forstå!

Kom i gang med at eksperimentere! Det er sjovt!

Thomas Benses programmeringstips: 

Når man skal lære at programmere, er det en rigtig god idé at starte med at prøve forskellige ting i andres programmer eller spil. For at kunne gøre det skal man have koden til programmet eller spillet. Der findes mange muligheder på internettet, så det er bare om at søge!

 

Tips fra Minecraft-designeren

Husk altid, at en computer ikke selv ved, hvordan dit program skal fungere. Den gør bare det, du har programmeret den til. Alt, hvad der sker i en computer, er programmeret af nogen. Skal en bold ramme en væg? Så skal det programmeres!
- Jens «Jeb» Bergensten, chefdesigner hos Minecraft

Skab dine egne spil

Du kan også selv lave dine egne sjove spil på for eksempel siden Scratch (eksternt link)

Opret en profil og kom i gang med at kode :-)

LAV DANMARKS SJOVESTE APP

Nu har du muligheden for at hjælpe Anders And & Co. med at finde Danmarks bedste app-ide. Frem til den 8. maj kan du sende dine bedste ideer ind til os og være med i konkurrencen om at vinde prisen for årets bedste app-idé og komme med Thomas Bense og Pixel.tv til verdens største spilmesse, Gamescom, som VIP.

Thomas Bense vil derudover i uge 15-18 anmelde de bedste ideer i Anders And & Co., og det kan derfor blive DIN idé, som bliver vurderet af en professionel spilekspert og kommer med i bladet.

Sådan gør du

1. Du har en god idé til den sejeste app, som både kan være et spil eller program til enten mobil, tablet, Mac, pc eller konsol.

2. Skriv, tegn, optag eller programmér din idé og send den ind til os. Jo mere detaljeret, du laver din idé, jo bedre kan vores eksperter vurdere dens potentiale.

3. En eller flere af figurerne fra Andeby skal indgå i din idé.

4. Send din idé på e-mail til

bladredaktionen@andeby.dk eller per post til:

Anders And & Co.
Egmont Publishing A/S
"APP"
Strødamvej 46
2100 København Ø

Se mere om samme emne:
2 Kommentarer
Har faktisk Appen lol
Annonce:
4
Del
Følg os på Facebook
Lignende artikler
Annonce:
Mest læste
Annonce:
Luk