”Skolereform”, ”lektiecafé”, ”heldagsskole” og ”inklusion” – der bliver lavet meget om i de danske skoler for tiden, og der er mange nye ord i spil. I Andeby har man dog længe brugt nogle af de ting, som vi først skal til at indføre her i Danmark. F.eks. er det meningen, at forældrene og det lokale erhvervsliv for fremtiden skal inddrages mere i undervisningen. Men på Andeby Skole har onkel Joakim, Bedstemor And og Georg Gearløs længe givet et nap med i geografitimerne, hjemkundskab og fysik (AA&Co. nr. 31-33/1961).
Derudover har man i Andeby flere specialskoler for udvalgte grupper med særlige undervisningsbehov. F.eks. findes der en skole for hyperintelligente børn, der hellere vil bruge frikvartererne på at studere relativitetsteorien end på at spille fodbold. En kort overgang gik Rip, Rap og Rup på denne skole, men det var nu en stor fejltagelse (AA&Co. nr. 33/1973).
Og så findes der en skole, som helst vil leve i det skjulte: Forbryderskolen, hvor Bjørnebanden får undervisning i udsædvanlige fag som for eksempel lommetyveri, pengeskabsåbning og tyveri af slik fra børn (AA&Co. nr. 28/1974).