Annonce:
Annonce:
Anders Ands programmeringsskole, del 2:4

Anders Ands programmeringsskole, del 2:4

Lær at programmere

Resumé

I sidste nummer lærte vi, at et program består af et antal instruktioner, som startes af en hændelse. Et program kan blive ret langt, så vi har brug for en måde at forenkle det på. En måde at gøre det på er ved at bruge loops (som også kaldes gentagelsesblokke).

Hvad er et loop?

Et loop er en blok, hvor et antal instruktioner gentages et vist antal gange. I stedet for at have fem ens instruktioner lige efter hinanden, kan du f.eks. erstatte instruktionerne med en blok, som siger: «gentag 5 gange». Se eksemplet nedenfor:

Begge programmer vil gøre det samme, dvs. lade figuren (også kaldet sprite) gå fem skridt/trin frem. Den eneste forskel er, at programmet til højre er kortere end det til venstre!

Hvad er en sprite?

En sprite er en figur på skærmen. En sprite har et antal egenskaber, som kan forandres ved hjælp af forskellige instruktioner. F.eks. har den en position (placering på skærmen), en retning (peger mod højre, venstre, op, ned) samt træk (udseende). Når du f.eks. giver en instruktion som: “Gå 10 skridt,” vil figurens placering på skærmen blive flyttet i den retning, figuren peger. Ved at ændre retningen kan du få den til at gå i forskellige retninger!

Dette program vil få Anders And til at snurre rundt en hel omgang, ligesom han altid gør til sidst hvert år til jul i Disney Juleshow!

En cirkel består af 360 grader. Ved at gå og rotere 15 grader 24 gange bliver det til en hel cirkel, 15 ˚ X 24 = 360˚! Det er godt at kunne lidt matematik, når man skal programmere!
Prøv selv at ændre i programmet og se, hvad der sker!

Thomas Benses programmeringstips: 

Når man skal lære at programmere, er det en rigtig god idé at starte med at prøve forskellige ting i andres programmer eller spil. For at kunne gøre det skal man have koden til programmet eller spillet. Der findes mange muligheder på internettet, så det er bare om at søge!

 

I næste uge skal du lære mere om blokke og variabler. Vi ses!

Skab dine egne spil

Du kan også selv lave dine egne sjove spil på for eksempel siden Scratch (eksternt link)

Opret en profil og kom i gang med at kode :-)

Se mere om samme emne:
3 Kommentarer
Har lavet en del på scratch:
scratch.mit.edu/users/MortenManden

Start med at prøve min: Mus på vej
Så kig lidt på: Gåtur på skakbræt

Første siger lidt om programmering - spillet er lidt som at kode.
Anden er et simpelt program, du kan kigge lidt på :-)

Kh, Morten
<p>Jeg har lavet en del på scratch :-)<br />Her er lidt forskelligt på min profil:<br /><br /><span style="line-height: 19.6px;">https://scratch.mit.edu/users/MortenManden/</span><br /><br /><span style="line-height: 19.6px;">Håber I kan finde lidt inspiration :-)<br />MortenManden </span></p>
18-04-2016 17:40 (Kommentar redigeret: 18-04-2016 17:42) · Svar
Tak for hjælpen jeg tror jeg måske vil prøve lykken
Annonce:
5
Del
Følg os på Facebook
Annonce:
Annonce:
Luk